Els alcaldes i el responsable del SIGMA que han participat en la prova pilot de recollida de residus a la Garrotxa aquest 13 de març del 2018. Pla g…
Els alcaldes i el responsable del SIGMA que han participat en la prova pilot de recollida de residus a la Garrotxa aquest 13 de març del 2018. Pla general (horitzontal)

La prova pilot a la Garrotxa situa el porta a porta i l'ús de targetes per obrir contenidors com els "més idonis"

ACN Olot.-La Garrotxa ja té els resultats de la prova pilot per analitzar quatre sistema diferents de recollida selectiva de residus. S'han provat durant sis mesos a quatre barris concrets de la Vall d'en Bas, Sant Joan les Fonts, Argelaguer i Santa Pau i el balanç és satisfactori perquè han permès obtenir "dades reals" d'aspectes com ara el nivell de selecció assolit, els costos reals o la percepció de la ciutadania. Dels quatre sistemes provats, els que han obtingut millors resultats són el porta a porta i el sistema d'obertura de contenidors amb targeta. Són els "més idonis" per al territori, segons el president del Consell Comarcal de la Garrotxa, Joan Espona, tenint en compte tots els factors analitzats. Ara, però, s'obrirà un debat perquè els municipis decideixin quin és el sistema que millor s'ajusta a les seves necessitats. El nou model de gestió a la Garrotxa s'ha de posar en marxa el 2019 de forma progressiva.

Els quatre sistemes que s'han analitzat durant sis mesos a la Garrotxa (juliol-desembre del 2017) són el porta a porta; el contenidor tancat que s'obre amb targeta i amb bosses personalitzades; els contenidors amb targeta per identificar els usuaris i bosses personalitzades i les bosses personalitzades amb codi QR. En l'avaluació s'han tingut en compte quatre aspectes diferents: la capacitat de selecció aconseguida, els costos reals i la despesa del servei, la percepció de la ciutadania i la capacitat del model per avançar cap al "pagament per generació". Aquest últim interessa especialment perquè és un dels objectius a assolir en un futur, segons han explicat els impulsors de la prova. Aquest nou concepte és el que ha de permetre que l'usuari que no separi correctament els residus pagui més que el que ho fa bé. Per al director del Consorci de Medi Ambient i Salut Pública de la Garrotxa, Francesc Canalias, aquest tema s'ha convertit en un "clamor" popular perquè molts ciutadans no veuen amb bons ulls que actualment paguin igual que aquells que no separen correctament els residus.Ara bé, també han subratllat que no hi haurà bonificacions per als que ho facin bé sinó que el nou model de gestió intentarà "mantenir" els costos actuals. En aquest sentit, s'ha insistit que el que paga el ciutadà és un servei en funció dels costos i despeses que hi ha i que és la seva "obligació" separar correctament els residus. Si es fessin bonificacions, diuen, el servei seria "deficitari". Pros i contres de cada sistemaLes conclusions de l'estudi, pioner a Catalunya, situen el porta a porta i el de targetes per obrir contenidors al capdavant del rànquing. El més ben situat és aquest últim de targetes, que s'ha fet al nucli Argelaguer. La nota global és de 8 mentre que els altres tres sistemes han aconseguit un 7,5 sobre 10. Entre els punts a favor, destaca que el nivell de selecció i el d'acceptació de la ciutadania és bo (amb una nota de 7) i no comporta un important augment de la despesa. Un dels aspectes que més es valoren és que el ciutadà pot deixar els residus als contenidors que li pertoquen durant tot el dia i també es pot fer un control de l'autoria dels residus. L'alcalde del municipi admetia que ell era més defensor del porta a porta però que ara estan "encantats" amb aquest sistema. En el cas del porta a porta, que s'ha fet al barri de les Olletes de la Vall d'en Bas, s'ha assolit el nivell més bo de selecció (un 8 de 10). El sistema, a més, permet l'aplicació del pagament per generació de residus perquè queden ben identificats. Ara bé, també s'ha detectat un 25% de fuga de residus (usuaris que han llençat els residus a altres zones). A més a més, també comporta un fort increment de personal i equipament que encareixen les despeses, fins al punt que resulta el sistema més costós dels quatre. El nivell d'acceptació ha estat el més baix (mitjà) però l'alcalde de municipi, Lluís Amat, ha valorat l'experiència com a molt positiva fins al punt que els veïns "volien continuar fent el porta a porta" un cop finalitzada la prova pilot. A Santa Pau (barri de Can Blanc), s'ha provat un sistema similar al d'Argelaguer amb la diferència que els contenidors no estaven tancats i l'usuari havia de passar la targeta. Entre els inconvenients, s'ha vist que l'usuari podia oblidar-se de passar la banda magnètica, dificultant així l'autoria del residu. El nivell de selecció també és dels més baixos (un 5) si bé les despeses són força similars a les actuals (amb el cost afegit de les bosses i targetes).Per últim, el sistema que ha obtingut pitjors resultats ha estat el de les bosses identificades amb un codi QR que s'ha fet a Sant Joan les Fonts (la Roureda). A priori, era el sistema "més senzill" d'aplicar però el nivell de selecció obtingut ha estat el més baix de tots (un 4). També es fa difícil aplicar el pagament de generació perquè molts usuaris han optat per tirar els residus sense les bosses personalitzades. I entre els punts positius, destaca per ser un dels més ben acceptats per la població alhora que és el que comporta un menor increment del cost del servei respecte les despeses actuals. Els quatre alcaldes de la prova han valorat de forma positiva l'experiència perquè els permet tenir "dades reals" de cada sistema. Tots ells han coincidit que encara s'ha de fer molta feina de conscienciació i informació ciutadana sobre la necessitat de millorar els índexs de recollida selectiva de residus. La Garrotxa és la segona comarca de la demarcació amb un percentatge mes alt de recollida selectiva bruta (un 45%) però encara està lluny del 50% que estableix la directiva europea per a l'any 2020. Calendari d'implantacióUn cop obtinguts els resultats, el següent pas serà l'elaboració d'una proposta de gestió que es portarà al consell d'alcaldes del pròxim abril. Durant aquest any, però, cada municipi haurà de decidir quin és el sistema que millor s'ajusta a les seves necessitats. "No s'obligarà a ningú a fer-ho d'una manera però sí que com més siguem els que triem el mateix, millor", ha afirmat Espona. El calendari amb el que es treballa és que a partir del 2019 ja es pugui posar en marxa el nou sistema de gestió a la Garrotxa de forma progressiva. De forma paral·lela també es faran algunes proves experimentals, com ara la que es farà a un barri a Olot amb el sistema dels contenidors tancats amb targeta.Els resultats de la prova pilot es donaran a conèixer aquest dimarts a Olot, en el seminari d'Innovació de recollida selectiva i identificació d'usuaris per a residus municipals. Hi participarà el director de l'Agència de Residus de Catalunya i el gerent d'Ecoembes a Catalunya, entre d'altres autoritats.

Anar al contingut