La polèmica història de la línia del TGV Madrid-Lleida

El TGV Madrid-Lleida hauria d'estar funcionant des de finals del 2002, és a dir des de fa gairebé un any. Durant aquest temps els problemes en la línia s'han succeït de manera continuada. Van començar amb el primer viatge promocional, que es va fer el 24 de febrer. Un grup d'expropiats per les obres del TGV tallaven la via a l'estació de Lleida perquè, a diferència d'altres expropiats, Hisenda els obligava a pagar l'IRPF.
La polèmica història de la línia del TGV Madrid-Lleida
TGV

La polèmica història de la línia del TGV Madrid-Lleida

El TGV Madrid-Lleida hauria d'estar funcionant des de finals del 2002, és a dir des de fa gairebé un any. Durant aquest temps els problemes en la línia s'han succeït de manera continuada. Van començar amb el primer viatge promocional, que es va fer el 24 de febrer. Un grup d'expropiats per les obres del TGV tallaven la via a l'estació de Lleida perquè, a diferència d'altres expropiats, Hisenda els obligava a pagar l'IRPF.
Els incidents van resultar premonitoris del que vindria després: un trajecte amb aturades injustificades i un considerable retard sobre el temps previst en el recorregut. El tren arribava a Madrid amb una hora de retard i tornava a entrar a l'estació de Lleida dues hores més tard del previst. No hi ha explicacions per part del Ministeri de Foment, responsable de l'obra. El retard, encara més agreujat, es repeteix l'endemà en el segon viatge. Aquest cop els passatgers són empresaris del sector turístic. El tercer viatge no s'arriba a fer. S'ha de suspendre per un tall en el subministrament elèctric a la catenària, a la província de Guadalajara. Ara sí que hi ha explicacions per part del Ministeri, que ho atribueix a un sabotatge. Els sindicats i els enginyers del GIF, l'empresa responsable de la construcció del TGV, ho neguen i ho atribueixen al mal estat de la línia. Fins ara no s'ha pogut saber què va passar. Però el jutjat encarregat d'investigar el possible sabotatge acaba d'arxivar el cas fa una setmana. L'únic cert és que l'incident de la catenària va precipitar la dimissió del responsable del GIF, el Gestor d'Infraestructures Ferroviàries, i Renfe agafa les regnes de la nova línia. El fiasco dels viatges promocionals posa de manifest un reguitzell de deficiències: no funciona la senyalització i falla el sistema automàtic de control de la línia; els trens no poden circular a la velocitat màxima de 350 quilòmetres hora, i hi ha talls en el subministrament elèctric. El GIF detecta que el terreny és inestable en un tram de 22 quilòmetres a la localitat aragonesa de Pina de Ebro. És la primera advertència del que vindrà després. No havia passat ni una setmana, quan apareix el primer forat al costat de la via del TGV al pas per Saragossa. L'últim és de la setmana passada. El GIF reconeix que durant aquest temps ha tapat 25 forats sota la via. També ha hagut de reparar el túnel de la Riba, a Tarragona, que es va enfonsar abans de l'estiu. No hi va haver ferits, però el balanç del TGV Madrid-Lleida acumula gairebé 1.500 accidents laborals, amb 13 morts.