La particular visió del mite de Caïm i Abel de Mauricio Kartun omple d'ironia el Teatre de Salt

La particular visió del mite de Caïm i Abel de Mauricio Kartun omple d'ironia el Teatre de Salt

La particular visió del mite de Caïm i Abel de Mauricio Kartun omple d'ironia el Teatre de Salt

ACN Salt.-La versió més còmica possible del mite bíblic de Caïm i Abel ha omplert el Teatre de Salt (Gironès) aquest diumenge. 'Terrenal, pequeño misterio ácrata', un text del dramaturg argentí Mauricio Kartun carregat d'ironia, ha sorprès al públic amb una posada en escena àgil i divertida. En aquest cas, els dos germans adopten un to còmic però, en essència, parlen el mateix llenguatge que el que explica la Bíblia. Una hora i quaranta minuts que introdueixen a l'espectador en l'obra. Es tracta de l'estrena a Europa d'una de les peces amb més èxit a l'Amèrica llatina. 'Terrenal' ha estat capaç d'omplir més de 300 vegades el Teatro del Pueblo de Buenos Aires, i ha voltat per diferents països. Al final de la funció, una gran ovació ha clos la que ha estat una de les estrenes més esperades del Festival Temporada Alta de Girona i Salt aquest 2016.

'Terrenal, un misterio ácrata' ha fet la seva posada de llarg al Temporada Alta. Es tracta d'una de les estrenes més esperades del festival de teatre gironí i no ha decebut. Les 250 localitats del Teatre de Salt estaven plenes des de feia dies per veure una obra que ha triomfat als escenaris llatinoamericans. El text de Mauricio Kartun, que també n'és el director, explica el mite bíblic de Caïm i Abel, des d'un punt de vista còmic. La resposta del públic després de l'hora i quaranta minuts ha estat unànime i han rebut els tres actors i el director amb una gran ovació.'Terrenal' explica com els dos germans estan barallats eternament per un terreny partit per la meitat. Un d'ells encarna el germà nòmada, aquell que porta a sobre allò just per passar la nit. L'altre, en canvi, és el sedentari, el que aprèn a treballar la terra i que únicament pensa en la riquesa. Guanya diners amb el cultiu de pebrot i està convençut que aquell és el camí correcte. El tercer en pugna en aquest relat és un avi que torna després de marxar fa anys i deixar-los abandonats en la discòrdia.L'avar Caïm, interpretat per Claudio Martínez, s'enfronta al seu germà Abel (Claudio da Pasana) per les seves diferències morals, fins que apareix un tercer personatge (Rafael Bruza), que prefereix la moral d'Abel, fet que porta a Caïm a matar el seu germà. Tot plegat, això sí, farcit d'ironia i un text àgil amb referències a la situació política argentina.Mauricio Kartun és l'autor i director de l'obra, que arriba al Temporada Alta després de dos anys recollint premis i reconeixements a Sud-amèrica. El muntatge s'ha vist a Argentina, Mèxic, Veneçuela, Perú i Uruguai i aquesta és la primera vegada que viatja a l'altra banda de l'Atlàntic. L'adjunt de direcció artística del festival, Narcís Puig, va veure l'espectacle a Buenos Aires fa dos anys i, des de llavors, han estat intentant portar-lo al Temporada Alta.Bona crítica a la sortidaUna de les inquietuds de Mauricio Kartun era la reacció d'un públic nou. El director argentí explicava que canviar de públic és el mateix que canviar d'obra, però al final de la funció l'aplaudiment ha estat unànime. Actors i directors han sortit fins a cinc vegades a saludar en una ovació que s'ha allargat més de dos minuts.La crítica a la sortida també ha aprovat l'actuació. La Carme Pons, una de les espectadores, ha assegurat que l'obra ha respost a les seves expectatives i ha destacat que el més sorprenent és com "ironitzen amb tanta facilitat" sobre un tema bíblic. També s'ha mostrat satisfet amb l'obra en Ramon Castro que comentava que "havia estat molt millor" del que es pensava. En definitiva, una crítica molt favorable en una de les grans estrenes del Temporada Alta. La propera gran cita serà el dimarts 25 al Teatre Municipal de Girona amb 'La Mouette' del dramaturg alemany, Thomas Ostermeier.