La nova adquisició del Teatre-Museu Dalí marca el principi del surrealisme dalinià

El Teatre-Museu Dalí de Figueres ha adquirit per gairebé cinc milions d'euros l'esbós de l'obra "La mel més dolça que la sang" (1926). Aquesta obra es caracteritza per la seva pulcritud i els seus enigmes simbòlics dalinians. El director del Museu Dalí, Antoni Pitxot, i la directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, han estat els encarregats de destapar i presentar aquest nou oli sobre fusta de 36 cm per 44 cm. A partir del dimarts 12 d'abril ja es podrà veure a les parets de la Sala Tresor, al costat d'altres obres primerenques de l'artista.
La nova adquisició del Teatre-Museu Dalí marca el principi del surrealisme dalinià
Figueres

La nova adquisició del Teatre-Museu Dalí marca el principi del surrealisme dalinià

El Teatre-Museu Dalí de Figueres ha adquirit per gairebé cinc milions d'euros l'esbós de l'obra "La mel més dolça que la sang" (1926). Aquesta obra es caracteritza per la seva pulcritud i els seus enigmes simbòlics dalinians. El director del Museu Dalí, Antoni Pitxot, i la directora del Centre d'Estudis Dalinians, Montse Aguer, han estat els encarregats de destapar i presentar aquest nou oli sobre fusta de 36 cm per 44 cm. A partir del dimarts 12 d'abril ja es podrà veure a les parets de la Sala Tresor, al costat d'altres obres primerenques de l'artista.
Presentació de l'esbós de l'obra "La mel és més dolça que la sang", a la Torre Galatea del Museu Dalí. (Foto: ACN)

Presentació de l'esbós de l'obra "La mel és més dolça que la sang", a la Torre Galatea del Museu Dalí. (Foto: ACN)

L'original al qual va donar lloc aquest estudi, l'obra "La mel és més dolça que la sang" (1927) no se sap on es troba tot i que sí que se sap que va pertànyer a la duquessa de Lerma i s'estudia si va formar part de la col·lecció d'art privada de la dissenyadora Coco Chanel.

El Teatre-Museu ha reconegut que la licitació per l'obra en una subhasta de Christie's, a Londres, va ser bastant disputada tot i que el preu final va ser de 4.545.300 euros, que amb les despeses d'enviament va pujar a gairebé 5 milions d'euros. Aguer ha confirmat a la roda de premsa de presentació que "es tracta de l'obra per la qual més diners hem pagat fins ara".

Pel que fa Pitxot, ha remarcat que l'obra és "fonamental per a la història de Dalí" i "clau" per marcar els seus inicis com a pintor surrealista.

Primeres passes de Dalí cap al surrealisme

A l'obra es veu per primera vegada un cap tallat, el qual molts han volgut reconèixer com a model a Federico García Lorca. Altres estudiosos, entre els quals hi ha el museu, hi veuen sobretot la influència de l'estètica i els elements de Picasso. També veiem un bosc d'aparells que a l'obra definitiva és molt més frondós i un element gelatinós que segons va explicar Dalí a Pitxot representa la sensació de passar molt de temps remant al sol de Cadaqués i perdre el món de vista. Dalí va afegir també un ase mort amb les entranyes a l'aire, una possible influència de Luis Buñuel, segons Pitxot, i altres elements simbòlics i enigmàtics.

El director del museu ha destacat a més l'origen del títol del quadre, que és "categòric i poètic", i que fa gala a la força del cor i del plaer damunt de les obligacions de la sang.

Des de l'any 1991, la Fundació Gala-Salvador Dalí du a terme una intensa política d'adquisició d'obra destinada a completar tant com es pugui l'univers de l'artista català salvaguardat al Teatre-Museu de Figueres.