La millor col·lecció de vidre francès s'exposa per primera vegada a la Fundació Gòdia

La Fundació Gòdia, a Barcelona, engega la temporada aquest dimecres amb una mostra inèdita dedicada a la col·lecció Salvador Riera de vidre francès, la més important que hi ha a l'estat espanyol i que per primera vegada es mostra al públic. L'exposició inclou 119 peces d'"art nouveau" i "art-déco" d'artistes com Émile Gallé, els germans Daum o René Lalique, molt poc representats a les col·leccions públiques espanyoles. La mostra es podrà visitar a la Fundació Gòdia fins al 30 de juny.
La millor col·lecció de vidre francès s'exposa per primera vegada a la Fundació Gòdia
Barcelona

La millor col·lecció de vidre francès s'exposa per primera vegada a la Fundació Gòdia

La Fundació Gòdia, a Barcelona, engega la temporada aquest dimecres amb una mostra inèdita dedicada a la col·lecció Salvador Riera de vidre francès, la més important que hi ha a l'estat espanyol i que per primera vegada es mostra al públic. L'exposició inclou 119 peces d'"art nouveau" i "art-déco" d'artistes com Émile Gallé, els germans Daum o René Lalique, molt poc representats a les col·leccions públiques espanyoles. La mostra es podrà visitar a la Fundació Gòdia fins al 30 de juny.
Actualitzat
La mostra presenta una selecció de les més de 300 peces que formen la col·lecció Salvador Riera amb l'objectiu d'acostar als ciutadans un art poc conegut al nostre país. Es tracta de les creacions de vidre d'autor sorgides a França a cavall dels segles XIX i XX, a través d'un recorregut que ens porta des de l'esplendor floral de l'"art nouveau" fins a les fantasies geomètriques de l'"art-déco", l'estil de moda entre els cosmopolites dels anys vint. L'"art nouveau" va sorgir al final del segle XIX com a reacció a l'historicisme i va recuperar els procediments artesans, cosa que es va traduir en la irrupció en les arts aplicades de plantes i flors. El vidre va jugar un paper important en aquesta renovació del gust i, així, gerros i centres de taula, llums i vidrieres van omplir les cases de la nova burgesia d'empresaris i fabricants. Un dels centres principals de l'"art nouveau" va ser Nancy, on el 1894 Émile Gallé va crear una manufactura especialitzada en la feina de vidre i va introduir tècniques com la marqueteria de vidre o la pintura a l'esmalt per crear diferents capes de relleus i ampliar la varietat cromàtica de les peces. Plantes i insectes, fruits i flors apareixen reproduïts amb una exactitud científica, com ha pogut comprovar personalment el comissari de l'exposició, que ha identificat totes les espècies vegetals que apareixen en les obres d'aquest període. L'escola de vidriers de Nancy va tenir continuïtat amb la manufactura dels germans Auguste i Antonin Daum, que van desenvolupar dues creacions de Gabriel Argy-Rousseau, un gerro amb decoració de tortugues de l'artista d'origen català Jean Sala i obres de la principal figura del vidre déco, René Lalique, de qui són apreciables les seves ampolletes de perfum de vidre cossat. A més de ser un dels impulsors del moviment d'avantguarda Dau al Set, l'empresari i col·leccionista Salvador Riera va començar a interessar-se pel vidre els anys cinquanta, quan va arribar al Brasil per posar en marxa diversos negocis. Moltes obres de Gallé, Daum o Lalique, relíquies d'un món desaparegut amb la Segona Guerra Mundial, havien creuat l'Atlàntic i es podien adquirir a preus assequibles a Buenos Aires, Montevideo o Rio de Janeiro.