La llet catalana podria tenir marca pròpia abans de final d'any

L'Associació Agrària de Joves Agricultors (Asaja) ha dit que abans de final d'any la llet catalana podria tenir una marca pròpia, per garantir-ne la qualitat i perquè les condicions de distribució siguin favorables als productors, que demanen més marge per negociar preus. Aquesta és la previsió que ha fet la presidenta d'Asaja, Rosa Maria Pruna, després d'haver-se reunit amb el director general d'Indústries i Qualitat Agroalimentària del Departament d'Agricultura de la Generalitat, Enric Segarra.
La llet catalana podria tenir marca pròpia abans de final d'any
Barcelona

La llet catalana podria tenir marca pròpia abans de final d'any

L'Associació Agrària de Joves Agricultors (Asaja) ha dit que abans de final d'any la llet catalana podria tenir una marca pròpia, per garantir-ne la qualitat i perquè les condicions de distribució siguin favorables als productors, que demanen més marge per negociar preus. Aquesta és la previsió que ha fet la presidenta d'Asaja, Rosa Maria Pruna, després d'haver-se reunit amb el director general d'Indústries i Qualitat Agroalimentària del Departament d'Agricultura de la Generalitat, Enric Segarra.
Actualitzat
Segons la presidenta de l'associació de joves pagesos, Rosa Maria Pruna, el departament ha rebut amb bona predisposició aquesta iniciativa, i els ha demanat que presentin un avantprojecte en un període aproximat de deu dies per posar en marxa la maquinària necessària perquè sigui factible. Iogurts, formatges i llet són els productes que es distribuirien amb la nova marca i que haurien de produir-se des d'una cooperativa ja establerta a Llinars del Vallès. Asaja convida a afegir-s'hi tots els ramaders de la zona, que, en l'actualitat, produeixen "unes mil tones de llet", segons Pruna. Una altra de les mesures exigides per Pruna en nom d'Asaja és que, de la mateixa manera que s'ofereix als consumidors informació sobre l'origen de la carn de boví, se'ls informi sobre l'origen de la llet, de manera que puguin triar la llet catalana en comptes d'alguna de les competidores, com ara la llet en pols de Nova Zelanda, que resulta molt més barata a les centrals lleteres. Segons que ha explicat la presidenta d'Asaja, la nova marca catalana seguiria el model de la cooperativa Copirineu, productora dels formatges Cadí, o de la marca La Fageda d'en Jordà, i necessitaria una campanya de promoció similar a la de Central Lletera Asturiana. Pruna ha afirmat que, amb aquesta mesura, els ramaders "busquen fer-se un forat en el mercat" i controlar els preus de la llet, que ara estan únicament en mans de les grans centrals lleteres. D'altra banda, representants d'aquesta mateixa associació agrària negociaven a Madrid amb la Federació Nacional d'Indústries Làcties per evitar que el preu de la llet torni a baixar, en aquesta ocasió, de dos cèntims d'euro. "Avui dia estem cobrant els mateixos preus que fa quinze anys", ha assegurat el representant del sector lleter d'Asaja, Josep Ribas. Tant Ribas com Pruna han coincidit a destacar que el sector travessa una de les pitjors crisis, a causa de la falta de marge dels productors per negociar els preus i de les quotes de producció establertes en l'actualitat a la UE.