La innovació, el treball en xarxa i la internacionalització, reptes pendents del sector agroalimentari del Berguedà

ACN Berga.-L'Agència de Desenvolupament del Berguedà ha presentat aquest dijous un estudi sobre el sector agroalimentari de la comarca en el marc de la Jornada de les Empreses Alimentaries Rurals. La principal conclusió del document és que les empreses d'aquest sector -la majoria tenen menys de cinc treballadors- tenen diversos reptes pendents com ara la gestió per competències, la innovació, el treball en xarxa o la internacionalització. L'estudi ha analitzat al voltant d'una quinzena d'empreses del sector agroalimentari i ha constatat que el 90% no defineixen els seus plans estratègics i operatius i que un 5%% dels directius no saben què és un pla estratègic. Així ho ha explicat la responsable de l'estudi, Marta Zaragoza -de l'empresa Cresalida-, que ha apuntat que l'objectiu d'aquest estudi és proposar diverses accions relacionades amb la formació i la inserció per millorar la competitivitat de les empreses.

El del sector agroalimentari és un del conjunt d'estudis que està impulsant l'Agència de Desenvolupament del Berguedà per "anar creant mapes competencials al voltant dels sectors estratègics" del territori. Segons el gerent de l'Agència, Eduard Bracons, l'objectiu de l'estudi és que es puguin posar a la pràctica diverses accions, ja que considera que "l'estratègia sense acció és ciència ficció". Tot i que l'anàlisi ha constatat que el sector agroalimentari al Berguedà "està molt viu", la responsable de l'estudi, Marta Zaragoza, ha explicat que s'han detectat certes mancances, sobretot relacionades en la millora de la competitivitat de les empreses en relació a la gestió per competències. Zaragoza ha explicat que s'han detectat qüestions com ara que les empreses innoven molt en productes i serveis, però molt poc en altres aspectes com la gestió, la direcció o els canals de distribució.L'estudi també posa de relleu que moltes empreses constaten la necessitat de rebre formació en relació a la direcció estratègica i les competències directives. De fet, segons ha posat de relleu Zaragoza, la majoria de les empreses no tenen definit un pla estratègic i un 55% dels directius desconeix què és un pla estratègic. D'altra banda, els empresaris també reconeixen que les TIC són clau per a la competitivitat, però, en canvi, hi ha un nivell baix d'implementació en els canals de distribució, comunicació i gestió.Una de les propostes d'acció que es fan al document és la creació d'un programa de direcció estratègica en clau de competències per tractar aspectes com les competències directives, la direcció estratègica o el model de gestió de l'equip humà en clau de competències.

Anar al contingut