La indústria aeronàutica invertirà 2.200 milions d'euros en R+D el 2016

El Ministeri d'Indústria ha donat a conèixer a bona part de les empreses aeronàutiques espanyoles el pla estratègic que regirà el sector entre el 2008 i el 2016. L'objectiu del pla és situar-se a l'avantguarda mundial del sector i, per aconseguir-ho, es diu que les empreses hauran de triplicar la seva producció actual. Indústria i les comunitats autònomes s'han compromès a ajudar amb diners el sector i avalar perquè també s'hi impliqui el capital privat. El pla diu que, el 2016, el sector ha de tenir ajudes per a investigació i recerca al voltant dels 2.200 milions d'euros.
La indústria aeronàutica invertirà 2.200 milions d'euros en R+D el 2016
Madrid

La indústria aeronàutica invertirà 2.200 milions d'euros en R+D el 2016

El Ministeri d'Indústria ha donat a conèixer a bona part de les empreses aeronàutiques espanyoles el pla estratègic que regirà el sector entre el 2008 i el 2016. L'objectiu del pla és situar-se a l'avantguarda mundial del sector i, per aconseguir-ho, es diu que les empreses hauran de triplicar la seva producció actual. Indústria i les comunitats autònomes s'han compromès a ajudar amb diners el sector i avalar perquè també s'hi impliqui el capital privat. El pla diu que, el 2016, el sector ha de tenir ajudes per a investigació i recerca al voltant dels 2.200 milions d'euros.
Actualitzat

El ministre d'Indústria, Joan Clos, ha afirmat davant dels representants del sector aeronàutic que s'ha de lluitar perquè Espanya es mantingui dins del reduït grup de països que produeixen avions, "perquè tenim capacitat i l'hem d'augmentar", ha afirmat.

El pla recull l'acord a què han arribat indústria i administració per arribar a una inversió conjunta en R+D de 2.200 milions d'euros el 2016. Amb aquesta mesura el sector es compromet a augmentar la seva aportació financera fins al 55% en nou anys. Això suposarà un creixement anual de les ajudes en R+D del 17%, segons ha afirmat el ministre.

Aquestes ajudes es concediran a través de tres instruments: programes estratègics d'investigació per al desenvolupament de prototips, programa de projectes tecnològics de la indústria auxiliar i un programa d'avals per participar en programes de risc amb programes de recuperació allargats.

Actualment, el 58% de l'ocupació del sector aeronàutic espanyol se situa a la Comunitat de Madrid; el 21%, a Andalusia; el 13%, al País Basc, i el 5%, a Castella-la Manxa. A Catalunya aquesta representació és només del 2%.

La indústria, a Catalunya

A Catalunya una seixantena d'empreses treballen en el sector aeronàutic. La base industrial de Catalunya afavoreix que companyies d'altres sectors n'aprofitin la infraestructura i els coneixements per fer el salt a l'aeronàutica, un dels sectors amb més potencial de creixement, segons els experts.

Però aquesta indústria no acaba d'arrancar a Catalunya. Si l'economia catalana representa una cinquena part de l'espanyola, l'aeronàutica, amb una facturació d'uns 70 milions d'euros, només significa poc més del 2% del total.

Les coses podrien canviar en els pròxims anys. Però, per a això, caldria una implicació de les administracions. L'associació del sector, Barcelona Aeronàutica i de l'Espai, veu com una oportunitat el projecte d'avions no tripulats que el líder europeu del sector, EADS, ha de construir a Espanya. La ubicació d'aquest centre no està decidida, però és una gran oportunitat per a la indústria catalana.