La Generalitat recorrerà la suspensió cautelar del TSJC sobre les obres de perllongament de la C-32 en els pròxims dies

ACN Lloret de Mar.-El Departament de Territori i Sostenibilitat recorrerà la suspensió cautelar de les obres de perllongament de la C-32 entre Blanes i Lloret de Mar (Selva) que va ordenar el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). Els serveis jurídics de la Generalitat estan treballant en el recurs de reposició que preveuen presentar en els pròxims dies. La interlocutòria del tribunal assenyalava que hi havia indicis que feien sospitar que el traçat "s'hauria pogut aprovar sense la declaració d'impacte ambiental obligatòria" i que "el projecte de traçat no es correspon a l'estudi informatiu pel qual es va aprovar la declaració el març del 2000". Des del Govern defensen que "no hi ha variacions importants que tinguin efectes sobre el medi ambient" i que la declaració d'impacte ambiental que es va fer amb l'estudi informatiu del 2000 és "perfectament vàlida" per al projecte del 2016.

El Departament de Territori i Sostenibilitat lamenta que les entitat denunciants "posin en dubte" la feina i els dictàmens de tres ponències ambientals, de tres governs diferents, que han "avalat" la vigència de la declaració de l'impacte ambiental del projecte. Entre els motius que al·legaran al recurs que presentaran properament, figura que l'estudi informatiu redactat l'any 2000, acompanyat de la declaració d'impacte ambiental (DIA), és "perfectament vàlida" per al projecte del 2016 ja que "no hi ha variacions importants que tinguin efectes sobre el medi ambient. Des del Departament de Territori i Sostenibilitat afegeixen que les ponències van avalar la vigència de la DIA l'any 2010, el 2014 i també el 2016 i que per tant el procediment ha estat el correcte. El calendari del projecte de l'obraL'any 2000 es va aprovar l'estudi informatiu i la declaració d'impacte ambiental (DIA). Vuit anys més tard es va enllestir el projecte constructiu. La Ponència Ambiental, màxim òrgan de valoració ambiental del departament de Territori, va concloure que el projecte constructiu no variava substancialment respecte l'estudi informatiu del 2000 i que la DIA es mantenia vigent. En els següents anys, el projecte va patir algunes modificacions que, segons el departament, "no incrementaven l'afectació del medi natural sinó que buscaven reduir-ho". Malgrat tot, es decideix tornar a consultar a la ponència i aquesta conclou de nou que la DIA del 2000 segueix essent vàlida. Finalment, l'any 2016, amb algunes variacions més, es torna a consultar a aquest òrgan, que de nou respon que la declaració d'impacte ambiental continua essent vigent. Per tot plegat, el Govern al·legarà davant el TSJC que les tres ponències sostenen que "no hi ha un increment significatiu d'emissions, abocaments o residus" i que tampoc comporta una major afectació de "recursos naturals, protecció especial o àrea humida".La suspensió cautelar del TSJC El TSJC va admetre a tràmit el recurs presentat per 16 entitats que s'oposen al perllongament de la carretera C-32 entre Blanes i Lloret de Mar (Selva). La sala contenciosa administrativa, però, va obrir una peça separada al procediment per estudiar si aturava el projecte de forma cautelar, tal i com demanava la plataforma Aturem la C-32. El tribunal els va donar la setmana passada la raó i va resoldre aturar cautelarment les obres. Segons s'indicava a la resolució, de la qual ha estat ponent la magistrada Isabel Hernández, hi havia indicis que feien sospitar que el projecte s'ha tirat endavant sense tenir la declaració d'impacte ambiental obligatòria. Aquesta apreciació no és definitiva perquè caldrà esperar a tenir sentència. Mentrestant, però, ja indicaven a la Generalitat que "complís immediatament" la mesura cautelar i evités que els treballs tiressin endavant."El projecte de traçat s'hauria pogut aprovar sense avaluació ambiental, cosa que comportaria la seva nul·litat de ple dret", recollia la interlocutòria. En concret, les 16 entitats va recórrer la resolució dictada el 18 de juliol del 2016 per la conselleria de Territori i Sostenibilitat que aprovava definitivament el projecte de traçat 'Millora general. Nou ramal de l'autopista C-32, Blanes-Lloret de Mar. Tram Tordera-Lloret de Mar'. També impugnaven la resolució de 14 de juny del 2016 a través de la qual el Govern prorrogava la vigència d'una declaració d'impacte ambiental aprovada l'any 2000.Per resoldre la petició, el tribunal va resseguir la cronologia dels projectes relacionats amb les obres de perllongament i va resoldre que el traçat aprovat definitivament ara fa un any, "no era el projecte de traçat corresponent a l'estudi informatiu respecte del qual es va aprovar favorablement la declaració d'impacte ambiental". En aquest punt, ressaltava a més que el projecte impugnat tenia un traçat diferent als proposats l'any 2000 i, per tant, no comptava amb el perceptiu informe favorable.La interlocutòria recollia també diversos canvis en el traçat, que no haurien comptat amb el vistiplau ambiental. Les modificacions entre l'estudi informatiu del 2000 i el projecte constructiu del 2008 són variacions a l'enllaç de Fenals, en l'enllaç amb la C-63 d'accés a Lloret, la substitució del túnel dels Tres Turons per un fals túnel, canvis al tram que enllaça amb l'A-2 i desplaçaments del tronc central en un parell de trams de pocs metres. El projecte final, doncs, "no va desenvolupar cap de les solucions viàries proposades a l'estudi informatiu del 2000"."Sembla que s'aprova el projecte de traçat sense avaluació ambiental", concloïa la interlocutòria. A més, també exposava que dur a terme les obres sense la declaració podria provocar perjudicis mediambientals irreparables. "Aquest tribunal ha de garantir el compliment del dret de la Unió Europea i, per tant, el sotmetiment del projecte a avaluació ambiental, cosa que no sembla complerta en aquest cas", afegia.

Anar al contingut