La Generalitat autoritza 70 escoles a modificar horaris per reduir el fracàs escolar

La Generalitat ha autoritzat 70 centres escolars a modificar horaris i plans d'estudi per aconseguir reduir el fracàs escolar i augmentar la cohesió social en alguns barris. Es tracta d'un pla pilot pel qual els centres escolars públics de Catalunya tenen més autononia per decidir sobre les coses que els afecten de manera particular. La mesura es podria ampliar a totes les escoles d'aquí a uns sis anys si prospera el Pacte Nacional d'Educació.
La Generalitat autoritza 70 escoles a modificar horaris per reduir el fracàs escolar
Barcelona

La Generalitat autoritza 70 escoles a modificar horaris per reduir el fracàs escolar

La Generalitat ha autoritzat 70 centres escolars a modificar horaris i plans d'estudi per aconseguir reduir el fracàs escolar i augmentar la cohesió social en alguns barris. Es tracta d'un pla pilot pel qual els centres escolars públics de Catalunya tenen més autononia per decidir sobre les coses que els afecten de manera particular. La mesura es podria ampliar a totes les escoles d'aquí a uns sis anys si prospera el Pacte Nacional d'Educació.
Una de les mesures que proposa el Pacte Nacional per a l'Educació, que està a l'espera de ser aprovat, és donar més autonomia als centres perquè, en funció de les seves necessitats, puguin organitzar-se com vulguin. Així, a l'espera que el pacte tiri endavant, el Departament d'Educació ha engegat un pla pilot per dotar les escoles de més autonomia organitzativa.

Un exemple és l'Institut Maria Aurèlia Capmany de Cornellà, on ara cada setmana fan dues hores més de classe del que toca. Hores extres que es dediquen a fer els deures. La idea la va tenir el mateix centre, que va proposar a pares i exalumnes que ajudessin aquests nois a aprendre a estudiar.

Per poder ampliar l'horari, l'institut es va adreçar al Departament d'Educació, que li ha concedit el permís i els diners. Això ha implicat tenir més capacitat per prendre decisions que puguin resoldre problemes específics de cada centre. En aquest cas, es vol lluitar contra el fracàs escolar, però també obrir l'institut a la població cada cop més diversa del barri de Sant Ildefons. Exalumnes i voluntaris ja estan treballant per aconseguir-ho.

Aquesta experiència, en què participen setanta centres, és el primer pas perquè d'aquí a uns sis anys totes les escoles del país estiguin traient més profit de la seva autonomia.