La Garrotxa lidera un projecte pioner on les empreses es comprometen a utilitzar el català a nivell intern i extern

La Garrotxa lidera un projecte pioner on les empreses es comprometen a utilitzar el català a nivell intern i extern

La Garrotxa lidera un projecte pioner on les empreses es comprometen a utilitzar el català a nivell intern i extern

ACN Olot.-La Garrotxa impulsa un projecte pioner a Catalunya on es busca promoure el català com a element de prestigi a les empreses. La proposta va néixer des del Servei de Català d'Olot-la Garrotxa i va aconseguir la complicitat de Turisme Garrotxa i la Fundació Garrotxa Líder perquè les empreses amb les que col·laboren incorporessin un compromís amb la llengua a les seves memòries de gestió sostenible. Amb el nom d'Empreses lingüísticament responsables (ELR), el programa permet assolir quatre nivells amb un seguit de compromisos com poden ser tenir el web en català, utilitzar aquesta llengua per a la comunicació interna i externa o que el català sigui un requisit a l'hora de contractar personal i proveïdors, entre d'altres. De moment ja hi ha dotze empreses adherides i la previsió és que se n'afegeixin més. El programa inclou un acompanyament gratuït per assolir els diferents nivells en uns terminis i un seguiment per comprovar que s'està fent correctament. L'obtenció d'un certificat demostrarà que el compromís s'ha assolit i tindrà un any de vigència que es podrà renovar.

Aquest dijous s'ha presentat a Olot amb la presència dels representants dels quatre organismes que l'impulsen i que són l'Institut Municipal de Promoció d'Olot, el Consell Comarcal de la Garrotxa, Turisme Garrotxa i el Consorci per la Normalització Lingüística. El president del Consell Comarcal, Joan Espona, ha recordat que la comarca ja va liderar la creació del Codi de Gestió Sostenible (CGS) l'any 2005 amb l'objectiu de promoure la implantació de polítiques de gestió socialment responsables a les organitzacions públiques i privades dels territoris rurals, que després s'ha implantat a tot Catalunya i a altres indrets com ara a les Illes Balears. També en aquell moment era pioner, perquè es va començar a implantar quan encara no era ni directiva europea. Ara es vol fer un pas més i posar el focus a la llengua com a un indicador de responsabilitat social d'una empresa. El projecte, batejat amb el nom d'Empreses Lingüísticament Responsables (ELR), busca el compromís de les empreses perquè incloguin el català en la gestió empresarial com un element que els aporta valor i els distingeix. Les empreses que s'hi adhereixin -de moment ja n'hi ha dotze- reben un acompanyament i un assessorament gratuït del Servei Català d'Olot-la Garrotxa, que els ha de permetre validar el seu compromís lingüístic. En cas que hagin assolit l'objectiu, l'empresa rep una certificació de caràcter anual i que es podrà renovar. Els seus impulsors, han destacat que la Garrotxa era el lloc idoni per impulsar aquest tipus de programa perquè està molt "sensibilitzat" amb el tema de la llengua i la "realitat sociolingüística ho permet". Les dotze empreses que ja s'han adherit al projecte són del sector serveis i turisme però ara que ho estan donant a conèixer a altres sectors econòmics asseguren que de moment no han trobat reticències. Quatre nivells de compromísL'empresa pot escollir entre quatre nivells de compromís, que van de menor a major dificultat. El primer és el més bàsic, que comporta tenir la documentació i imatge externa -bàsicament el web- en català. El segon bloc fa referència a la part interna de gestió, és a dir, que el català sigui la llengua vehicular i assegurar que els treballadors en tinguin un bon coneixement. El tercer nivell és el de la connexió de l'empresa amb el territori i estableix, entre altres coses, que el català sigui un requisit a l'hora de contractar personal i proveïdors. Finalment, queda el quart nivell, el de major complexitat, en què l'empresa es compromet a tenir un paper actiu en la cultura i la llengua, com podria ser participar en el programa de voluntariat. El president del Consell de Centre del Centre Normalització Lingüística de Girona, Albert Piñeira, ha assenyalat que aquesta certificació vindrà a ser un "segell de qualitat" que permetrà, entre altres coses, que un consumidor pugui decidir si comprar un producte determinat en funció de si té o no aquest compromís amb la llengua. Les dotze empreses que s'han adherit són: Hotel Mas la Ferreria, Turisme Rural Casa Prat, Turisme Rural La Rectoria de Sant Miquel de Pineda, Turisme Rural Can Felicià, Turisme Rural Mas Rubió, Turisme Rural Cal Carreter; Tosca, serveis ambientals d'educació i turisme; En Ruta Girona; Rucs i Someres; La Xiquella, formatges i turisme rural; Bicicarril.com i Vol de Coloms.La previsió és que al llarg del 2017 les empreses adherides comencin a treballar per aconseguir aquesta certificació.