Fotografia d'una parella a la vida nocturna de París en l'exposició de Brassaï a la Fundació Mapfre aquest dilluns 19 de febrer de 2018. (…
Fotografia d'una parella a la vida nocturna de París en l'exposició de Brassaï a la Fundació Mapfre aquest dilluns 19 de febrer de 2018. (Horitzontal)

La Fundació Mapfre explora en la vida nocturna de París amb una retrospectiva del fotògraf Brassaï

ACN Barcelona.-La Fundació Mapfre ha encetat la programació expositiva de 2018 a Barcelona amb una mostra sobre el fotògraf hongarès Brassaï, Gyulá Halász. Es tracta d'un recorregut exhaustiu per la trajectòria de l'artista que aborda la seva fascinació per la vida nocturna de París, repassa com va esdevenir un dels pioners de la fotografia moderna en treballar amb un estil "franc" i "directe" i mostra com amb el seu talent aconseguia retratar instants de la vida quotidiana amb imatges "icòniques" i amb "molta força". L'exposició, que es podrà veure des d'aquest dimarts fins el 13 de maig, compta amb més de 200 peces entre fotografies d'època, dibuixos, una escultura i material documental. De fet, és la primera retrospectiva que s'organitza a nivell mundial des de l'any 2000 i torna a l'Estat després de 25 anys.

Comissariada pel conservador en cap del Departament de Fotografia del Museum of Modern Art de Nova York entre 1991 i 2011, Peter Galassi, la retrospectiva està agrupada en dotze seccions temàtiques, en que les grans protagonistes són les dues dedicades al París dels anys 30. I és que Brassaï va mantenir una intensa activitat durant aquesta època al voltant de París i la seva vida nocturna. L'hongarès sentia fascinació per la capital francesa per això la seva obra està plena de retrats, nus, natures mortes, imatges de la vida quotidiana, racons pintorescos i monuments copsats durant el dia. "Els anys 30 va fer una sèrie de fotografies de París durant la nit com ningú havia fet abans. Va retratar parts de la ciutat millor que com s'havia fet fins el moment", ha detallat el comissari de la mostra Peter Galassi. D'aquesta manera, Brassaï, es va convertir en una de les figures més destacades entre els fotògrafs europeus i americans perquè, en el període d'entreguerres, va enriquir molt el potencial de la fotografia com a forma d'expressió artística. Precisament, Peter Galassi, ha explicat que a principis de segle, la fotografia només es valorava en funció de la seva capacitat per emular l'aparença de les arts més tradicionals. Al voltant de 1930 va sorgir una nova generació de persones que van impulsar una nova tradició en la fotografia ordinària en blanc i negre que la va convertir en un art "molt ric". Van rebutjar l'anterior concepció de la fotografia i van explorar en el potencial artístic de les instantànies comunes i corrents. "Brassaï va fer aquest descobriment i el va portar fins a les seves últimes conseqüències", ha explicat Galassi. Entre les 12 seccions de l'exposició hi ha 'París de nit'. Aquí s'hi pot veure una visió molt personal de l'artista que va quedar materialitzada en moltes de les fotografies presents. Els treballs evoquen el ritme dinàmic i vibrant de la ciutat. 'Plaers' agrupa imatges protagonitzades per petits delinqüents, prostitutes i altres personatges dels baixos fons de París, juntament amb altres entreteniments públics. Tot i que l'especialitat de Brassaï va ser la nit, amb 'París de dia' s'ofereixen monuments, racons pintorescs o detalls de la vida quotidiana. 'Grafits', en canvi, presenta les instantànies dels grafits que apareixien a les parets de la capital francesa, mentre que amb 'Minotaure' es reuneixen els treballs que el fotògraf va fer pel primer número d'una revista i que significaria l'inici de l'amistat amb Picasso. L'exposició també compta amb temàtiques sobre personatges i llocs i coses. Finalment, entre les darreres seccions de la mostra hi ha fotografies que l'autor va retratar en reunions de l'alta societat, imatges del cos femení que manifesten l'urgència carnal de Brassaï, retrats de Pablo Picasso, Salvador Dalí o Henry Miller, persones dormint i una col·lecció d'instantànies preses en llocs poc familiars pel fotògraf.

Anar al contingut