La Diputació invertirà 25 MEUR a adequar els marges del Llobregat, l'Anoia i el Cardener per fer-hi camins turístics

La Diputació invertirà 25 MEUR a adequar els marges del Llobregat, l'Anoia i el Cardener per fer-hi camins turístics

La Diputació invertirà 25 MEUR a adequar els marges del Llobregat, l'Anoia i el Cardener per fer-hi camins turístics

ACN Barcelona.-Les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener es sotmetran a un procés de transformació per obrir noves rutes turístiques a través del projecte 'Vies Blaves', de la Diputació de Barcelona. S'hi invertiran 25 MEUR per adequar 300 quilòmetres de camins pensats per fer a peu, en bicicleta o a cavall, amb la previsió que estiguin a punt l'any 2020. L'eix principal del projecte és el riu Llobregat, amb un recorregut que anirà des de Castellar de n'Hug fins el Prat de Llobregat. Alhora, també s'actuarà a l'Anoia i el Cardener. En la presentació del projecte feta aquest dilluns, el vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, ha destacat que l'objectiu és "dinamitzar el territori interior, estirant el turisme que arriba a la ciutat de Barcelona" i ha augurat que les Vies Blaves tindran un "efecte multiplicador" en l'arribada de visitants gràcies a la combinació de la natura amb el patrimoni que hi ha a la vora dels rius.

Les Vies Blaves -que segueixen la denominació de les Vies Romanes i Vies Verdes- tindran més de 300 quilòmetres de longitud, dels quals 186 corresponen al Llobregat, 70 són de l'Anoia i 50, del Cardener. A llarg d'aquests recorreguts, els itineraris passaran per tres parcs naturals, dotze espais protegits i vuit indrets turístics. Entre aquests hi ha, per exemple, Sant Benet de Bages, Montserrat i una quinzena de colònies tèxtils. El vicepresident segon de la Diputació de Barcelona, Marc Castells, ha destacat que aquesta combinació de patrimoni natural i material generarà un "efecte multiplicador" en el turisme, sobretot en els visitants que arriben des d'Europa. Així, ha assegurat que la intervenció que ara es farà per obrir les Vies Blaves servirà també per "revaloritzar" el patrimoni industrial que hi ha a les zones properes als rius, amb la intenció que es puguin recuperar, per exemple, antics molins per obrir nous negocis turístics.En aquest sentit, des de la Diputació s'ha destacat que els 25 MEUR d'inversió destinats a obrir les Vies Blaves acabaran revertint a llarg termini sobre els municipis afectats, precisament gràcies a l'augment del turisme que es preveu que generaran els nous camins. Dels 25 MEUR previstos, 14 estan destinats al Llobregat, 6 són per a l'Anoia i 5 per al Cardener. En el cas de la Via del Llobregat, a banda del recorregut central, també s'adequaran 110 quilòmetres de variants i accessos. Es dóna la circumstància, però, que tant a l'Anoia com al Llobregat ja hi ha uns trams preparats per al passeig i l'esport. Sobre aquests petits itineraris existents, Castells ha destacat que es tracta de municipis que hi han apostat durant els darrers anys "perquè han descobert que no tenien un claveguera a cel obert". Ara, ha afegit, la Diputació englobarà tots aquests camins "per fer un trajecte d'una envergadura immensa".Al mateix temps, des de la Diputació també han apuntat que la intenció és que els ciutadans "deixin de viure d'esquenes als rius, i passin a valorar-los per gaudir-ne". En aquest sentit, es calcula que el projecte afectarà directament 1'2 milions d'habitants de les comarques per on passen el Llobregat, l'Anoia i el Cardener. Els impulsors assenyalen, però, que aquesta xifra s'eleva als 5,2 milions de persones si es tenen en compte els municipis veïns que són a menys de mitja hora de desplaçament.Projecte "inèdit" al sud d'EuropaEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha assegurat aquest dilluns que les Vies Blaves "és un projecte molt potent, inèdit al sud d'Europa", pel fet que engloba 300 quilòmetres al llarg de tres rius. Per aquest motiu, ha anunciat que l'obra s'abordarà a través d'un Pla Director Urbanístic (PDU) que es començarà a tramitar aquesta mateixa setmana. Rull ha apuntat que "si s'hagués de tirar endavant el projecte fent adaptacions puntuals dels planejaments de tots els municipis, no ens en sortiríem mai". Per això, ha dit, la Generalitat i la Diputació han optat per "utilitzar un dels grans instruments urbanístics", com és un PDU.Iniciant la tramitació urbanística aquesta setmana, la previsió és que el PDU estigui aprovat al llarg del primer trimestre del 2018. Així, es calcula que el projecte executiu estarà acabat de redactar a finals del 2017, i les obres es podran licitar el segon semestre del 2018. La primera fase de les obres afectarà l'Anoia i podria estar acabada a principis del 2019, però no serà fins el 2020 que tot el projecte de les Vies Blaves estarà completat.Tot i que les Vies Blaves és un projecte que es comença a desplegar a la demarcació de Barcelona, la Diputació ha assegurat que és en contacte amb altres administracions per estendre-ho a la resta de comarques catalanes.