Pla general de la presentació de la 28ena edició del Visa, aquest 23 d'agost de 2016 a la terrassa del Palau de Congressos de Perpinyà. (Horitz…
Pla general de la presentació de la 28ena edició del Visa, aquest 23 d'agost de 2016 a la terrassa del Palau de Congressos de Perpinyà. (Horitzontal)
Perpinyà

La crisi migratòria i els atemptats centren el 28è Visa Pour l'Image de Perpinyà

Actualitzat

ACN Perpinyà.-La crisi migratòria i els atemptats terroristes són dos dels eixos principals del 28è festival internacional de fotoperiodisme Visa Pour l'Image de Perpinyà, que es farà del 27 d'agost a l'11 de setembre. Els últims atemptats a França han alterat l'organització de diversos esdeveniments i el Visa no n'és una excepció. Per primera vegada, la policia controlarà tots els accessos a les exposicions, es revisaran bosses de mà i s'instal·laran arcs detectors de metalls. A més, s'han cancel·lat per motius de seguretat les projeccions que habitualment es feien a la plaça de la República. Malgrat tot, el programa es manté inalterable. "Hi haurà una mica més de cua pels controls però el més important és que el Visa seguirà parlant amb la mateixa força de sempre", ha defensat el director, Jean François Leroy. Els organitzadors remarquen que la mostra segueix posant el focus en els temes d'actualitat d'arreu del món sense autoimposar-se cap censura i que vol ser un "crit a la llibertat".

La crisi dels refugiats i els atacs terroristes perpetrats arreu del món seran dos dels temes principals de la 28ena edició del festival internacional de fotoperiodisme Visa Pour l'Image de Perpinyà. La cita mostra als milers de visitants els conflictes latents i les problemàtiques (moltes, sovint oblidades) que sacsegen els cinc continents. Enguany, hi haurà 22 exposicions de diferents professionals i que l'organització ha hagut de triar entre més de 4.500 treballs rebuts. El context d'alarma després dels diversos atemptats a França altera l'organització de l'esdeveniment però manté intacta la seva essència, tal i com defensa el director del Visa. Jean-François Leroy ha assegurat que mai ha rebut cap "pressió" de cap estament ni institució a l'hora d'escollir els temes dels quals parlar o quin tipus de fotografies exposar. Tampoc aquest any, després que França hagi estat objectiu dels terroristes en els atemptats de París i Niça. "Seguim parlant amb les mateixes paraules i amb la mateixa força del que passa al món, no tindria cap sentit que un festival com el Visa censurés el treball dels fotoperiodistes, seria una aberració", ha manifestat Leroy. El director insisteix que volen reflexionar i parlar "de tots els atemptats", no només dels que han passat a França o Bèlgica, i critica que sovint el focus mediàtic recau en els morts que tenim més a prop però oblida d'altres successos igual o més sanguinaris que passen altres ciutats com Beirut, Estambul, Alepo o Bamako. A més, el festival també ha programat diverses taules rodones i exposicions per reflexionar sobre alguns temes que poden inquietar els radicals, com són els camps de refugiats a les portes d'Europa o l'ocupació que Estat Islàmic dur a terme a la ciutat iraquiana de Mossul des de fa més de dos anys. "Estem programant els temes en funció de l'actualitat i no de l'amenaça terrorista que pateix el país i ho fem amb total llibertat", ha remarcat el director del certamen. Mesures de seguretat excepcionalsMalgrat que el fons del Visa Pour l'Image es manté inalterable, sí que hi haurà diversos canvis organitzatius per garantir la seguretat dels visitants. Per exemple, es controlaran els accessos a totes les sales d'exposicions, on hi haurà presència policial, s'instal·laran arcs detectors de metalls i es revisaran bosses de mà i motxilles. Des de l'organització reconeixen que hi poden haver algunes molèsties per als visitants -ja compten que es faran cues- però demanen paciència a la ciutadania. Un dels esdeveniments complementaris a les exposicions són les vetllades que es fan cada vespre del 29 d'agost al 3 de setembre i que repassen els esdeveniments més destacats dels darrers dotze mesos a través de projeccions i debats. Aquestes sessions es fan sempre al recinte de Campo Santo però, a més, el Visa instal·lava una pantalla a la plaça de la República per tal que més gent ho pogués seguir. Aquesta activitat s'ha suspès per motius de seguretat. Segons ha explicat l'alcalde, Jean Marc Pujol, experts en la matèria han estat revisant el recinte i han conclòs que no poden garantir-ne la seguretat. El problema, és que sota de la plaça hi ha un aparcament soterrani que dificulta poder tenir tot l'espai controlat. L'alcalde de Perpinyà ha explicat que durant les tres setmanes del Visa hi haurà presència policial i que, per compte de l'ajuntament, estaran activats tots els efectius de la policia local. Pujol també ha dit que ha estat en converses amb el ministre de l'Interior, Bernard Cazeneuve, i que tots dos han convingut que el Visa s'havia de mantenir "per no cedir a les pressions dels terroristes". "Som un país lliure que vol combatre aquests obscurantismes i que ho vol fer defensant la llibertat", ha manifestat. L'alcalde ha animat els visitants a seguir venint a Perpinyà i ha assegurat que la seguretat estarà garantida en tot moment. L'any passat, el certamen va assolir la xifra rècord de visitants arribant a les 238.000 persones (un 27% d'increment respecte l'any anterior).Temàtica àmplia Entre les 22 exposicions que es podran veure entre el 27 d'agost i l'11 de setembre hi ha un repertori ampli en temàtiques i procedències. Tres de les mostres estaran dedicades a la crisi migratòria. S'han convidat dos fotògrafs grecs que estan immortalitzant el drama des del primer moment, com són Yannis Behrakis i Aris Messenis; i també la francesa Marie Dorigny que centra el seu treball en les dones exiliades. Altres temes que seran presents al Visa seran els reportatges sobre una nova droga altament addictiva estesa a l'Argentina i altres països sudamericans, que es coneix amb el nom de 'Paco'; el treball de Peter Bauza per denunciar la doble cara del Brasil: mentre s'inverteixen milions en grans infraestructures esportives, centenars de famílies malviuen en edificis ocupats pels 'sense-sostre', o el reportatge de Frédéric Noy que mostra els estralls de l'homofòbia a l'Àfrica.Hi haurà espai també per a conflictes a països com el Kurdistan i Sudan del Sud o el que enfronta israelians i palestins des de fa 70 anys. S'abordarà el tràfic il·legal de marfil al centre del continent africà i centres d'internament per a discapacitats intel·lectuals a Rússia. A més, aquest any es recupera un reportatge fotogràfic de Marc Riboud sobre com Fidel Castro va rebre la notícia de l'assassinat de John F. Kennedy, fa 52 anys.Visa pour l'Image compta novament amb una setmana destinada als professionals i té pràcticament acabades les obres del Centre Internacional de Fotoperiodisme al convent dels Minimes, un projecte que vol fer de Perpinyà capital mundial del fotoperiodisme durant tot l'any i que treballarà per a l'exhibició i l'arxiu els treballs dels fotoperiodistes arreu del món. El festival també fa entrega de diversos guardons per reconèixer la tasca dels professionals dedicats al fotoperiodisme. L'any 2015 van entregar-se més de 133.000 euros en premis. En paral·lel, l'organització ha donat a conèixer que en aquesta edició hi haurà prop d'un miler de professionals acreditats. De fet, el festival obrirà portes el 27 d'agost per al públic generalista i el 29 d'agost per als professionals.

Anar al contingut