Barcelona

La bicicleta, nou transport públic dels barcelonins

Barcelona tindrà des del mes de març un nou sistema de transport públic individual amb bicicleta que preveu posar a disposició dels ciutadans, i de forma progressiva, 3.000 d'aquests vehicles abans de finals d'any com a mitjà alternatiu per als desplaçaments urbans. Batejada amb el nom de Bicing, aquesta proposta permetrà als barcelonins, gràcies a uns abonaments anuals (amb un cost de 24 euros) o setmanals (a un 1 euro), l'ús d'aquests vehicles, que seran en diferents aparcaments repartits per tota la ciutat.

Actualitzat

Encara que els usuaris han de pagar per l'ús de les bicicletes -que segons l'Ajuntament tindran una missió de transport i no d'oci o turisme-, els costos principals del sistema (uns quatre milions d'euros anuals quan funcionin les 3.000 bicicletes i els 200 aparcaments) seran finançats pels excedents del que es va recaptar l'any 2006 amb l'Àrea Verda.

Amb el Bicing el consistori vol promoure la intermodalitat en el transport, i per això els aparcaments de les bicis estaran situats al costat d'estacions de metro o aparcaments municipals.

Com funciona?

El Bicing funciona per mitjà d'una targeta de pagament nominal i unipersonal que permet reconèixer l'usuari perquè aquest pugui recollir i deixar les bicicletes als punts habilitats per fer-ho (que mai no estaran separats els uns dels altres per més de 300 metres).

Els abonaments permeten fer servir les bicicletes durant trenta minuts seguits, sense càrrec i tantes vegades al dia com ho requereixi l'usuari (entre les 05.00 i les 00.00 hores de diumenge a dijous, i les 24 hores divendres i dissabtes). Quan se sobrepassi aquesta mitja hora, es preveu un recàrrec de 0,30 euros per cada trenta minuts més, fins a les dues hores, període màxim d'utilització.

Oslo i Estocolm, els referents

Les dades de les experiències que ja estan en marxa en ciutats com Oslo o Estocolm apunten que la durada mitjana dels trajectes que es fan amb aquestes bicis és d'uns quinze minuts, amb recorreguts d'uns 2,5 quilòmetres i amb una mitjana de deu usos diaris de cadascun dels vehicles que s'ofereixen.

Les bicicletes, d'acer i alumini i de dimensions adaptables a joves i adults, són ergonòmiques i disposen de tres marxes, a més d'il·luminació nocturna i d'un número identificador per evitar robatoris, encara que hi ha una assegurança de responsabilitat de 150 euros que l'usuari hauria de pagar en el cas de desaparició de la bicicleta.

El sistema s'instaurarà de manera progressiva: 200 bicicletes en quinze estacions repartides al voltant de la Ciutadella i la Barceloneta a partir del 23 de març; 1.500 bicis en 100 estacions a l'estiu, que abraçaran la zona centre i l'Eixample, fins a arribar a les 3.000 bicicletes i 200 estacions a final d'any, en un àmbit més ampli de la capital.

Com a promoció del sistema, els usuaris podran aconseguir l'abonament anual per 6 euros si el compren entre el 23 de març i l'1 de juliol.

Anar al contingut