Korsunovas: "Quan la gent perd la seva identitat, es torna més radical"

Korsunovas: "Quan la gent perd la seva identitat, es torna més radical"

Korsunovas: "Quan la gent perd la seva identitat, es torna més radical"

Imatge promocional de 'Pamiselis. Diari d'un boig' (horitzontal)

Imatge promocional de 'Pamiselis. Diari d'un boig' (horitzontal)

ACN Girona.-Oskaras Korsunovas torna a portar a Temporada Alta el costat més fosc de l'ésser humà. Amb 'Pamiselis. Diari d'un boig', el lituà se submergeix en la reflexió sobre què converteix un home corrent en un dictador. Un monòleg que persegueix el moment inicial de la llavor del feixisme. En una entrevista a l'ACN, Korsunovas creu que "la voluntat d'estandarditzar" té al darrera "la bogeria". "Estranys, estrangers i rars es converteixen en el seus enemics", afirma sobre les persones que "perden la seva identitat i es tornen més radicals". El director repeteix per setè any consecutiu al festival gironí. "És una de les tradicions més boniques", assegura sobre el certamen on s'ha pogut veure la seva trilogia íntegra sobre Shakespeare que conformen 'Hamlet', 'Baixos fons' i 'La gavina'.

L'actor Eimantas Pakalka passa de persona corrent a personatge "perillós" durant l'hora de monòleg de 'Pamiselis. Diari d'un boig'. L'espectacle és una passa més en el laberint del costat més fosc de les persones on el director teatral Oskaras Korsunovas desenvolupa les seves creacions. En aquest cas, adapta per al Temporada Alta de Girona un text de Nikolai Gogol, que es podrà veure per primer cop a l'Estat. "L'obra de Gogol és profètica, ens parla sobre la gènesi del feixisme, que neix com a resultat de l'ordre i la justícia", assegura Korsunovas. El protagonista de 'Pamiselis. Diari d'un boig' és un empleat de nivell baix que passa a ser un perill públic. Segons el director, el text, escrit el segle XIX posa de relleu com un home "intenta desesperadament ser normal", però acaba "convertint-se en un dictador".Korsunovas assenyala que "la gent, quan perd la seva identitat, es torna més radical ja que ha invertit tant amb la seva normalitat que no pot tolerar cap raresa". L'ordre i la justícia són, per a ell, el punt de naixement del feixisme. Un punt concret que explora el monòleg de 'Pamiselis'. "Estranys, estrangers i rars es converteixen en el enemics de les persones que volen ser normals", afirma. La tensió i la força del procés vital descrit obliguen a un càsting molt selecte d'intèrprets per tal de poder veure aquesta evolució profunda d'un personatge. L'escollit, Eimantas Pakalka, forma part d'un reduït grup d'actors que han treballat en aquesta obra on també hi ha Valentinas Masalskis, Dainius Kazlauskas i Vainius Sodeika. "L'abast del paper és extremadament ampli. Tots aquests actors tenen algun tipus de carisma essencial, una naturalesa única", afirma el director. La voluntat de ser normal del protagonista es fusiona també amb la megalomania o deliris de grandesa. "Inicialment l'home sembla com un de nosaltres però finalment veiem què li passa a aquest humà". Una evolució que Gogol va imaginar i escriure el segle XIX i que Korsunovas creu que es va confirmar amb els "grans dictadors durant el segle XX". El director alerta, a més, que actualment "el món s'està tornant més purità" i que tot "cada cop és més estandarditzat". Això fa que, en els àmbits socials i polítics, la normalitat es torni en "decisions perverses basades en les sospites". Setè cop a Temporada Alta Amb 'Pamiselis. Diari d'un boig', Korsunovas repeteix per setena vegada a Temporada Alta on ha acostat la seva mirada més fosca sobre el que els humans són capaços de fer. "Sempre hem de mirar entre nosaltres, com a humans i com a professionals del teatre", recorda el director. Al festival de teatre gironí s'hi ha vist en aquests set anys la seva trilogia sobre l'obra de Shakespeare, que va començar el 2012 amb 'Hamlet', va seguir el 2013 amb 'Baixos fons' i el 2014 va acabar-se amb 'La Gavina'. Korsunovas recorda que abans de la representació de 'Hamlet' explicaven que la seva preocupació no era l'actuació "sinó l'oportunitat d'analitzar-nos a nosaltres mateixos com a ésser humans", detalla. Una part de mirada interior que el lituà creu que el teatre no ha de perdre. "El teatre ha de parlar de nosaltres i del nostre temps ja que no podem tenir una creació cultural hermètica", assegura Korsunovas. El director creu que obres de teatre clàssiques "tenen punts d'actualitat", com passa, segons ell, amb 'Diari d'un boig'. "Nosaltres hem de córrer més que el temps, no només seguir-lo", rebla. Korsunovas defineix com una "de les tradicions més boniques" la seva presència a Temporada Alta. 'Pamiselis. Diari d'un boig' es podrà veure aquest divendres i dissabte a la Sala La Planeta de Girona. L'obra es representa en lituà però subtitulada en català. Aquest espectacle, juntament amb 'Arde brillante en los bosques de la noche' de Mariano Pensotti tanquen la programació internacional del certamen que s'acaba aquest diumenge.