Joves talents d'arreu del món converteixen Solsona en una gran aula de música clàssica

Joves talents d'arreu del món converteixen Solsona en una gran aula de música clàssica

Joves talents d'arreu del món converteixen Solsona en una gran aula de música clàssica

Quatre alumnes tocant el violí en una classe d'improvisació de l'AIMS de Solsona aquest dijous 10 d'agost de 2017. (Horitzontal)

Quatre alumnes tocant el violí en una classe d'improvisació de l'AIMS de Solsona aquest dijous 10 d'agost de 2017. (Horitzontal)

ACN Solsona.-Classes d'improvisació musical, assignatures de violí o piano i concerts al carrer són algunes de les activitats que duran a terme els 72 joves talents de la música clàssica de 22 països diferents que des d'aquest dijous participen a la 16a Acadèmia Internacional de Música de Solsona (AIMS). Durant dotze dies els alumnes tindran l'oportunitat d'aprendre interpretació dins de les taules, però també de pujar dalt de l'escenari acompanyats dels seus professors, tots ells catedràtics d'alt nivell. Un dels estudiants que per primer cop participa a l'AIMS és l'Aditya Mukherji, de Bombai (Índia). Per ell és molt important ser a Solsona aquests dies, ja que, segons ha dit, "a l'Índia no tenim cap escola de música clàssica i, per tant, aprendre música és molt difícil perquè no tens l'oportunitat d'optar a una educació formal". El director artístic del certamen, Peter Thiemann, ha explicat que tots els alumnes tenen un perfil en comú: "Saben que la música serà el seu futur professional".

L'Aditya Mukherji és indi i té 29 anys. És el primer cop que participa a l'Acadèmia Internacional de Música de Solsona i és un dels alumnes que l'AIMS Fundació ha becat perquè pugui participar al programa pedagògic que durant 12 dies es desenvoluparà a Solsona. Aquest jove de Bombai està molt agraït de poder participar a l'AIMS, ja que, segons ha relatat, a l'Índia "desafortunadament aprendre música clàssica és molt difícil". Mukherji és un apassionat de la música i, de fet, al seu país imparteix classes de violí a nens petits, però lamenta que "allà no tinc cap oportunitat de millorar la meva música". A l'altre cara de la moneda hi ha el Gerard Flotats, un jove solsoní de 16 anys que enguany és el quart cop que participa a l'AIMS. Tot i que reconeix que el primer any va decidir participar al certamen pel fet de celebrar-se a Solsona, ara assegura que "si el traslladessin a un altre lloc també m'hi apuntaria". En Gerard considera que l'AIMS té "professors de molt nivell i coneixes molta gent del mateix món que el teu". També és repetidor en Jorge Forés, un jove de 17 anys d'Alcañiz, que és el segon any que assisteix a l'AIMS. Forés explica que es vol dedicar professionalment a la música i creu que, a banda de la vessant educativa, l'AIMS és molt important per ell per a treure's la por escènica. "Un músic al llarg de la seva vida haurà de pujar a un escenari i això imposa, per això el fet que a l'AIMS fem tants concerts t'ajuda a guanyar experiència", ha expressat aquest jove aragonès. Forés ha explicat que l'exigència de l'AIMS és molt gran i deixa clar que "de relax, res de res". De fet, el director artístic de l'AIMS, Peter Thiemann, ha reconegut que els alumnes treballen entre 14 i 16 hores diàries. Un miler d'alumnes de cinquanta nacionalitats diferents, balanç dels 16 anys de l'AIMSL'AIMS és l'únic festival pedagògic de tot l'Estat i en els seus setze anys d'existència ja hi ha passat prop de 1.000 alumnes de 50 nacionalitats diferents. Enguany el certamen acull 72 estudiants de 22 països del món com ara Portugal, França, EUA o Anglaterra. Pel que fa a l'AIMS Festival, en aquesta edició s'han programat 34 actuacions en diferents escenaris del Solsonès, el Bages, el Moianès, l'Alt Urgell, el Segrià i el Baix Llobregat.El secret de l'èxit de l'AIMS, segons el seu director, Peter Thiemann, és el seu claustre, format per deu professors de llarga trajectòria i èxit reconegut. Tots ells vindrien a ser el cartell de l'únic festival pedagògic del país, i el motiu pel qual joves talents d'arreu del món s'atreveixen a venir fins a Solsona per aprendre tècniques d'interpretació durant gairebé dues setmanes. Els alumnes reben classes magistrals individuals d'assignatures com violí, viola, violoncel, contrabaix, piano, improvisació, orquestra de cambra i música de cambra en diferents formacions. Més enllà d'això, per Thiemann, els joves també venen atrets pel fet que se'ls ofereix l'oportunitat no només d'aprendre dins d'una aula, sinó també de pujar dalt de l'escenari i posar en pràctica tots aquests coneixements acompanyats dels seus professors. La vessant més social del festivalL'AIMS vol fer arribar la música a tots els col·lectius de la societat, per aquest motiu els preus de les entrades dels concert són accessibles. A més, se celebren concerts populars al carrer i, des de fa deu anys, s'ofereixen actuacions per a col·lectius sense possibilitat d'acudir a les sales convencionals i les interpretacions es fan en hospitals, residències de tercera edat, centres per a discapacitats i, fins i tot, en cases particulars.