Reuters
El pont de Morandi, després de l'enfonsament a Gènova, el 2018
Gènova

Itàlia culpa la concessionària de l'autopista de l'enfonsament del pont de Gènova

El govern italià reclama la dimissió dels directius d'Autostrade per l'Italia i anuncia la intenció de retirar-li la concessió

RedaccióActualitzat

El govern italià ha reclamat aquest dimecres la dimissió dels directius d'Autostrade per l'Italia, la concessionària de l'autopista A-10, perquè els considera responsables de l'estat del viaducte que dimarts es va enfonsar a Gènova.

Ho ha dit el ministre d'Infraestructures i Transports, Danilo Toninelli, que ha estat taxatiu:

"Per començar, la cúpula directiva d'Autostrade per l'Italia ha de plegar. La concessionària no ha estat capaç de complir les seves obligacions, establertes en el contracte que regula la gestió d'aquesta infraestructura."

Però Toninelli, del Moviment Cinc Estrelles, M5S, al càrrec des del juny, ha anat més enllà:

"He donat instruccions al meu ministeri per aplicar el que està establert, és a dir, revocar la concessió i buscar sancions significatives, que poden arribar fins a 150 milions d'euros, en funció dels termes del contracte."

A més, també ha anunciat que es farà una auditoria de seguretat a ponts i túnels del país per impedir tragèdies com la d'aquest dimarts a Gènova.

 

Falta d'inversió

El pont es va enfonsar dimarts, i poques hores després el govern de coalició entre el M5S i la Lliga Nord ja va recordar que el manteniment de la infraestructura era competència de la concessionària Autoestrade per l'Italia, filial de l'empresa Atlantia.

El viceministre de Toninelli, Edoardo Rixi, de la Lliga Nord, va anunciar el mateix dia l'obertura d'una investigació:

"Un pont d'aquest tipus no cau ni per un llamp ni per un temporal; els responsables han de ser identificats."

Rixi feia referència als testimonis de la tragèdia que van explicar que havia caigut un llamp al viaducte poc abans que caigués.

Per la seva banda, el ministre de l'Interior i líder de la Lliga Nord, Matteo Salvini, va afegir que aquest tram d'autopista "és un dels més cars d'Itàlia", i va assegurar que si la concessionària ha escatimat en inversió per augmentar els beneficis, exigiran responsabilitats.  

Atlantia cau a la borsa

L'enfonsament del viaducte va tenir una conseqüència directa a Atlantia: la seva cotització a la borsa va caure un 5,39% el mateix dimarts.

La companyia ha defensat en un comunicat que el seguiment del bon estat del viaducte es feia trimestralment amb el vistiplau del Ministeri d'Infraestructures i Transport, que és el que, per llei, ho ha d'aprovar en última instància.

A més, va demanar informes a instituts independents que avalaven el tipus de manteniment decidit per la multinacional.

Precisament, Atlantia, juntament amb la constructora de Florentino Pérez, ACS, va aconseguir al març el control d'Abertis, l'empresa que controla la majoria d'autopistes d'Espanya, i és líder mundial en concessions d'autopistes.

Atlantia és una empresa italiana que prové de la privatització, l'any 1999, de la companyia pública Autoestrade, i forma part del grup Benetton. Controla la concessió de la majoria d'autopistes italianes i també moltes al Brasil, Xile, Polònia i l'Índia, a més d'aeroports europeus.

Notícia relacionada: Atlantia es compromet a mantenir la seu social d'Abertis a Barcelona

 

 

En un segon comunicat, Atlantia ha assegurat que, des del 2012, inverteix cada any 1.000 milions d'euros per mantenir la xarxa d'autopistes en bon estat.

Representants del Consell Nacional d'Enginyers, per la seva banda, han recordat que han caigut cinc ponts els últims cinc anys a Itàlia.  A més del manteniment -diuen-, s'ha demostrat que, quan els materials de construcció usats són de mala qualitat, les estructures s'ensorren.

 

ARXIVAT A:
InfraestructuresItàliaGènova
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut