Indignació per un nou caos a Rodalies amb 100.000 afectats

Un incendi en una estació abandonada fa tancar sis estacions de tren i també un tram de la línia 1 del metro de Barcelona
Indignació per un nou caos a Rodalies amb 100.000 afectats
Barcelona

Indignació per un nou caos a Rodalies amb 100.000 afectats

Un incendi en una estació abandonada fa tancar sis estacions de tren i també un tram de la línia 1 del metro de Barcelona
Redacció Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Jornada de caos a Barcelona. La circulació de trens de Renfe i Rodalies ha estat interrompuda durant més de sis hores entre les estacions de Sant Andreu Arenal i l'estació de Sants després d'haver-se detectat una acumulació de fum als túnels de Barcelona. L'incident ha fet tancar sis estacions de tren i també un tram de la línia 1 del metro de Barcelona. Cap a les onze del matí, s'ha començat a recuperar parcialment la circulació de trens pel centre de Barcelona i a un quart d'una del migdia Renfe ha anunciat, finalment, que s'ha restablert del tot el servei, tot i que fora d'horari i amb retards durant bona part del dia.

A quarts de sis de la tarda, la freqüència de pas dels combois de Rodalies ja s'havia normalitzat, tot i que amb retards puntuals,segons informa RENFE.

El col·lapse ha afectat, en total, més de 72.000 passatgers de Rodalies i trens regionals i s'han vist afectats 210 trens que havien de circular pel centre de Barcelona, segons Renfe. Des del govern, però, es calcula que els usuaris afectats han estat 100.000.

Entre els milers d'usuaris que s'han concentrat a les portes de les estacions tallades i a les estacions de Sants i Sant Andreu Arenal, indignació, nombroses queixes, però, alhora, resignació per l'enèsim caos a Renfe.

A Badalona es podien veure riuades de gent entre l'estació de tren i l'estació del metro de Pompeu Fabra.

Les estacions afectades per on no hi han circulat els trens durant més de sis hores hores han estat les de Sagrera-Meridiana, Arc de Triomf, Clot-Aragó, Passeig de Gràcia, Estació de França i Plaça de Catalunya, tot i que el fum ha arribat fins al vestíbul de l'estació de Sants.

La incidència ha afectat totes les línies amb retards de més de 60 minuts. El servei de Rodalies 1 acabava el seu recorregut a Badalona i per entrar a Barcelona cal caminar 500 metres i agafar l'L2 del metro. L'R2 nord arribava fins a Sant Andreu Comtal; l'R3 i R4 fins a Sant Andreu Arenal i l'R2 i l'R4 sud fins a Sants. La línia entre l'aeroport i Sants també ha estat tallada amb servei alternatiu per carretera. Pel que fa als regionals, començaven i finalitzaven el trajecte a Sants per una banda, i a Sant Andreu, per l'altra.

La línia 1 del metro també ha quedat afectada entre plaça Espanya i Glòries durant les hores del matí. Cap a les nou del matí, s'ha restablert parcialment el servei i no funcionava entre les estacions d'Universitat i Glòries. Dues hores més tard, finalment, el servei ha quedat restablert del tot i el metro ja para a totes les estacions.

Els treballadors del metro han explicat a TV3 que el servei ha començat amb normalitat a les cinc del matí, però el conductor d'un dels combois ha anat detectant cada vegada més fum i, finalment, ha calgut evacuar el comboi i portar els passatgers cap a Plaça de Catalunya.

La incidència s'estén a tots els trens amb origen o destinació Barcelona

Les conseqüències de la incidència s'han estès ràpidament a tots els trens amb origen o destinació a la capital catalana. A Tarragona, els Regionals han arribat amb molt retard, i, en el cas de l'Euromed, els passatgers han sortit de Barcelona dues hores més tard, i en autobús. Els retards, però, s'han anat reduint a mesura que avançava el matí.

A l'estació de Lleida, el caos de Rodalies ha fet que un tren regional procedent de Barcelona arribés amb un retard d'unes dues hores. Havia de sortir de l'estació de Sants poc després de les set del matí, però no ho ha fet fins a les nou. En canvi, la circulació dels trens AVE i Avant a l'estació lleidatana no s'ha vist alterada per les incidències registrades a Barcelona. A Girona és on hi ha hagut menys repercussió, només algun retard a primera hora. Els usuaris de l'AVE no han resultat afectats.

Un incendi ja extingit en una instal·lació fora de servei, l'origen del fum

L'origen del foc seria un incendi no elèctric en una instal·lació fora de servei en una zona en desús entre Arc de Triomf i l'Estació del Nord anomenada Glòries-Apartador.

Els Bombers apunten com a causa l'acumulació de deixalles i altres materials.

Els Bombers hi han pogut arribar des d'un accés situat a prop de la plaça de les Glòries i han sufocat el foc. Es tracta d'un punt de difícil accés perquè només s'hi pot arribar per les vies del tren, i no hi ha ventilació ni mesures de seguretat. Tot apunta, doncs, que, des d'aquesta estació tancada el fum s'ha escampat per la xarxa de túnels ferroviaris de la ciutat de Barcelona.

Renfe ha utilitzat combois buits per ventilar de fum. El director de Rodalies, Félix Martín, ho ha avançat:

"Farem circular trens buits pels túnels afectats a Barcelona per ventilar de fum."

Rodalies Renfe ha advertit des d'un primer moment que trigarien hores a donar circulació pels túnels i recomanaven als usuaris que adoptessin alternatives. Molts usuaris, però, han lamentat que no s'hagi posat un servei alternatiu d'autobusos que els permetés entrar a Barcelona. Davant les queixes, el secretari de Mobilitat, Ricard Font, ho ha justificat:

"No podem donar serveis alternatius de bus per a més de 40.000 o 50.000 viatgers que volen entrar a Barcelona a la mateixa hora. Això seria un col·lapse al quadrat".

Durant la incidència, Protecció Civil ha activat la prealerta del pla Ferrocat pels problemes de mobilitat previstos i Barcelona ha activat el Pla Bàsic d'Emergències Municipal, que a hores d'ara ja s'ha desactivat. Per la seva banda, el 112 ha rebut 728 trucades.

La mobilitat a primera hora ha estat un caos al metro i al tren, però també per als automòbils, ja que molts usuaris han canviat el tren pel cotxe i, per tant, els embussos en hora punta han estat pitjors que els altres dies.

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS