Ideen un recurs per donar resposta a la necessitat creixent de treballar la vessant emocional dels infants a les escoles

Ideen un recurs per donar resposta a la necessitat creixent de treballar la vessant emocional dels infants a les escoles

Ideen un recurs per donar resposta a la necessitat creixent de treballar la vessant emocional dels infants a les escoles

Pla mig dels alumnes de l'Escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta mentre participen a una sessió del Bosc de Lem. Imatge del 20 de juny de 2017 (Horitzontal).

Pla mig dels alumnes de l'Escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta mentre participen a una sessió del Bosc de Lem. Imatge del 20 de juny de 2017 (Horitzontal).

ACN Sant Julià de Vilatorta.-El Bosc de Lem és un material educatiu que proporciona recursos als mestres per fomentar emocions i valors entre els alumnes com la convivència, el respecte, la igualtat o la confiança. La seva ideòloga, l'osonenca Nati Bergadà, ha explicat que es tracta del primer recurs que amb continguts multimèdia i estètica de videojoc compta amb més de 180 activitats pautades i enfocades a alumnes de primer de Primària fins a sisè. Les activitats es divideixen en una part teòrica que es fa a l'aula, que sempre comença amb un vídeo amb els animals protagonistes del Bosc de Lem, i després la part més pràctica es trasllada al pati. Bergadà ha assenyalat que durant l'activitat es fomenta el diàleg i la reflexió. Segons els creadors, el recurs està tenint molt bona acollida i ja s'ha desenvolupat algunes proves pilot a diferents escoles del país. El Bosc de Lem els servirà per treballar la competència emocional durant l'hora setmanal d'educació en valors que estipula el Departament d'Ensenyament des del 2014. El recurs sortirà inicialment en català i castellà i properament també estarà disponible en anglès.

A través de metodologies d'aprenentatge vivencials, actives i participatives el projecte del Bosc de Lem proposa treballar la competència emocional i els valors amb els infants en l'etapa de Primària. La seva creadora, Nati Bergadà, ha explicat que la realitat actual fa necessàri el treball de valors que fomentin la convivència, el respecte, la igualtat o la solidaritat. En aquest sentit, l'escola, com un dels actors que participa en el desenvolupament dels infants, té la necessitat de treballar no només la vessant emocional, sinó també la vessant afectiva i social perquè els nens i nenes aprenguin a ser emocionalment competents.Bergadà ha explicat que com a mestra amb una trajectòria de tretze anys ha viscut situacions amb infants que s'han frustrat, que tenien poca autoconfiança o que tenien por a fer el ridícul, enveja o ira. Precisament, amb el recurs del Bosc de Lem els infants experimenten aquestes i altres emocions i valors "necessaris perquè els alumnes creixin com a persones i siguin competents emocionalment". 180 activitats per satisfer "les noves maneres d'entendre l'educació"El Bosc de Lem és una plataforma en línia que inclou 180 activitats, repartides en 30 sessions cada curs, desenvolupades per treballar de manera participativa i dinàmica. El director executiu de l'editorial lluNNa Edicions, Lluís Valldeneu, ha explicat que fins ara no hi havia cap recurs que donés als mestres un treball "pautat i seqüenciat" sobre el valors i les emocions. Segons Valldeneu, es tractava d'un projecte "que les escoles d'avui dia reclamen perquè reclamen noves maneres de treballar i d'entendre l'educació". Valldeneu ha explicat que la idea inicial era poder llançar el projecte en totes les llengües de l'estat espanyol. Actualment està disponible en català i castellà i a partir del setembre ja ho estarà també en anglès, a petició d'una escola de la Unió Europea que s'hi ha interessat. Pel que fa a les edats, de moment es començarà per l'etapa de Primària, tot i que la idea original era poder acompanyar els alumnes durant tota l'etapa educativa, des de la llar d'infants fins a la Secundària, "perquè l'educació emocional és imprescindible durant totes les etapes", ha assenyalat Valldeneu. De cara al curs vinent, 2018-2019, el recurs es farà arribar a l'etapa infantil.Contingut multimèdia com a punt de partidaEls continguts multimèdia, ja sigui un vídeo, un còmic o una il·lustració són el punt de partida de la sessió i s'utilitzen per introduir l'emoció o el valor que es vol treballar. En el cas de la prova pilot que s'ha realitzat aquest dimarts a l'Escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta era la poca confiança que un dels personatges, en Tim, tenia a l'hora de creuar un pont. Un dels dissenyadors i membre d'Arkham Studio, Pol Robles, ha explicat que l'estètica de videojoc ha estat el referent per poder crear l'univers Lem, que consta de sis animals humanitzats on cadascú té trets de personalitat que l'identifiquen i que van creixent amb els alumnes a mesura que van avançant de curs. Les diferents personalitats dels personatges busquen una clara identificació de l'alumnat amb algun d'ells. Nati Bergadà ha explicat que el projecte proposa metodologigies d'aprenentatge vivencials, actives i participatives que inclouen jocs de rol, dramatitzacions, jocs cooperatiu, dinàmiques de grup i debats a l'aula. Els mestres també compten amb una guia didàctica per donar suport i orientar els docents. Dos dels alumnes que aquest dimarts han participat a la prova pilot de l'Escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta (Osona) han explicat que han trobat que el projecte era molt divertit. Si bé a l'escola ja han treballat les emocions en diverses ocasions, "mai s'havia treballat la confiança amb activitats pràctiques i participatives", ha dit la Martina Camps de 4t. "Ha estat molt divertit", ha dit en Guillem Gorchs, de 6è.