Espanya

Iberia celebra els 75 anys des que la companyia va fer el primer vol

Aquest dissabte fa 75 anys del primer vol de la companyia Iberia. Durant tot aquest temps, la companyia ha passat per moments gloriosos i per altres de més foscos. Va néixer com una empresa privada, després va passar a pertànyer a l'Estat i, finalment, va culminar un procés de privatització, l'any passat, quan va començar a cotitzar a borsa. Avui, Iberia té 200 avions, que fan 30.000 vols l'any i que transporten gairebé 30 milions de passatgers.

Actualitzat
El rei Alfons XIII va ser un dels primers a comprovar com era la flamant "limousine aèria" que havia de fer el trajecte Madrid-Barcelona. El monarca va presidir la inauguració del primer vol comercial d'Iberia el 14 de desembre del 1927. Iberia la va fundar Horacio Etxebarrieta, un industrial basc de Getxo, amb l'ajuda econòmica de la companyia aèria alemanya Lufthansa. Però, després del 39, l'estat va controlar totalment Iberia i, durant les dècades del franquisme, va ser utilitzada com un estendard de modernitat del règim. Efectivament, els anys quaranta i cinquanta van ser anys d'expansió d'Iberia, que va començar a obrir importants rutes cap a l'exterior. Com la de Buenos Aires, que la va convertir en la primera companyia que va volar entre Europa i Amèrica del Sud, el 1946. Els Superconstellation van ser la gran revolució en l'aviació espanyola. Aquests quadrimotors eren el pas previ del reactors i amb aquests es van inaugurar els vols cap a Nova York, el 1954. Eren anys de proteccionisme i de monopolis estatals, que van durar fins als noranta. Amb l'arribada de la competència en el sector aeri, la companyia, que arrossegava un deute multimilionari, va iniciar un procés de sanejament amb importants costos laborals. A mitjans dels noranta es van fer fora 3.500 treballadors i els que van continuar van pactar una reducció del 15 per cent del sou. Amb els deures fets, Iberia aconsegueix rendibilitzar els comptes i, dos anys més tard del previst, acaba cotitzant a borsa. La companyia tornava a estar en mans privades, com en els inicis. Durant els últims anys, la constant pedra a la sabata d'Iberia han estat els pilots. Els conflictes permanents amb aquest col·lectiu han portat la companyia a situacions límit, com prendre la decisió de paralitzar tots els vols. El fructífer negoci de l'aviació va rebre un cop fort amb els atemptats de l'11 de setembre. Iberia va reaccionar ràpid i es va tornar a estrènyer el cinturó. Va reduir costos, va cancel·lar línies i ha aconseguit capejar la crisi que ha viscut el sector i que ha fet desaparèixer altres companyies de bandera. Després de 75 anys, Iberia té 200 avions, que fan 30.000 vols l'any i que transporten gairebé 30 milions de passatgers. Però no pot abaixar la guàrdia. Per mantenir-se a dalt haurà de batallar amb grans i petits, i amb un nou competidor, el TGV, en el pont aeri, la línia més rendible de la companyia.
Anar al contingut