Stephen Hawking, en una imatge d'arxiu. (Reuters)

I abans del "big bang" què? La resposta de Stephen Hawking

El famós astrofísic és partidari de la teoria coneguda com "la proposta sense límits"

Actualitzat

"Què hi havia abans que hi hagués alguna cosa?"​ Aquesta és la pregunta que li van fer al famós físic teòric, Stephen Hawking. Va ser diumenge passat quan el també astrofísic i divulgador científic Neil de Grasse Tyson va entrevistar-lo en el seu programa de televisió "Star Talk", al National Geographic Channel.

No és la primera vegada que es fa aquesta pregunta, en el món de l'astrofísica, ni a la televisió, ni se la fa la humanitat, i s'està molt lluny de saber-ne la resposta encara..., si és que mai s'arriba a saber. Però hi ha diverses teories, i Stephen Hawking és partidari de la que es coneix com "la proposta sense límits".

La teoria de "la proposta sense límits"

La resposta que Hawking va donar al seu col·lega Tyson és que "la condició límit de l'univers... és que no té límit", segons recull la revista de divulgació científica "Popular Science".

Explicar-ho no és fàcil, ni assequible a totes les ments humanes.

Per entendre què hi havia abans del "big bang" fa 13.800 milions d'anys, podem imaginar un comandament a distància que controla l'univers, amb el qual podem prémer un botó per retrocedir en el temps, va dir Hawking, segons la revista Space.com.

L'univers s'expandeix constantment. A mesura que es retrocedeix en el temps, l'univers es contrau. Si retrocedim fins al "big bang", tot l'univers es redueix fins a la mida d'un sol àtom, va explicar Hawking.

Aquesta bola subatòmica es coneix com la singularitat. Dintre d'aquesta bola extremadament petita però amb una enorme massa de calor i energia, les lleis de la física i el temps tal com les coneixem ja no funcionen. És a dir, que el temps, entès literalment, no existia abans que l'univers comencés a expandir-se. Per contra, la línia del temps es contrau infinitament a mesura que l'univers es fa cada cop més petit i no arriba mai a un punt d'inici.

Segons Tech Times, Hawking va explicar en el programa de Tyson que abans del "big bang" el temps estava comprimit.

"Sempre s'apropa al no-res, però no arriba al no-res. Mai hi ha hagut un "big bang" que es produís del no-res. És el que semblaria des d'un punt de vista humà."

L'inici del temps

Stephen Hawking no és la primera vegada que parla d'aquesta teoria que explicaria on es va produir el "big bang". Segons Space.com, en una conferència afirmava que segons aquesta teoria abans del "big bang" el temps no existia.

"Els esdeveniments abans del 'big bang' simplement no es poden definir perquè no hi ha manera de mesurar el que hi va succeir. Com que els esdeveniments anteriors al 'big bang'" no es poden observar,  es poden extreure de la teoria i dir que el temps va començar amb el 'big bang'."

Hawking també va discutir aquesta teoria en una conferència disponible a YouTube.