Les noves etiquetes seran obligatòries a totes les gasolineres

Guia perquè les noves etiquetes dels combustibles a les gasolineres no generin confusió

Xavier DuranActualitzat

A partir d'aquest divendres, 12 d'octubre, nous símbols identificaran els diversos tipus de combustible a les gasolineres de tota la Unió Europea. Hauran de ser visibles en el sortidor i en el broc.

Les noves etiquetes també s'han d'incorporar a tots els vehicles que es matriculin a partir d'aquella data, però no als més antics. Hauran d'estar en el manual i en un lloc visible, en el tap del dipòsit o just al costat.

L'objectiu de la Comissió Europea és facilitar als conductors la tria del combustible més adequat al seu vehicle. Per això, des dels ciclomotors fins als autocars i camions, tots hauran de portar l'etiqueta. Només caldrà que l'usuari miri que coincideix amb la del sortidor.

Conviuran, almenys durant un temps, amb les denominacions actuals, perquè la composició dels combustibles no varia. És a dir, seran informació complementària i no substitutiva. Un dels problemes és que les noves etiquetes no inclouen l'octanatge. Per tant, per si soles no permetrien a l'usuari seleccionar gasolina o dièsel de més qualitat.

Cercles, quadrats i rombes

Els nous símbols distingiran, d'entrada, gasolina, gasoil i combustibles alternatius.

 

 

 

Les gasolines tindran un cercle i al seu interior hi haurà tres possibles categories: E5, E10 o E85. El nombre indica quin percentatge conté de bioetanol: 5%, 10% o 85%. El bioetanol és un alcohol que s'obté a partir d'algunes espècies vegetals, com la canya de sucre, el blat, el blat de moro o els residus agrícoles i forestals.

El bioetanol es pot utilitzar com a combustible o bé com a additiu. En aquest cas, augmenta l'octanatge de la gasolina tot suplint el plom, que es va eliminar de les gasolines pels seus efectes contaminants i tòxics. 

 

 

Etiquetes en els brocs de gasolina

Els gasoils es caracteritzaran per un quadrat, a l'interior del qual hi pot haver un d'aquests símbols: B7, B10, B20, B30, B100 o XTL. Els primers es diferencien en el percentatge de biodièsel, combustible que s'obté a partir d'olis vegetals com el de colza. 

L'etiqueta XTL designarà un tipus de gasoil produït bé a partir de parafina, bé a partir de diòxid de carboni i aigua amb l'energia proporcionada per una font renovable. En aquest segon cas, se'l considera neutre en carboni perquè la quantitat de diòxid de carboni que emet és la mateixa que s'ha utilitzat en la seva síntesi -sempre que l'energia vingui de fonts renovables. 

 

Etiquetes en els brocs de gasoil

Finalment, un rombe distingirà els combustibles alternatius: H2 (hidrogen), CNG (gas natural comprimit), LPG (gas de petroli liquat) i LNG (gas natural liquat). Es tracta de combustibles encara minoritaris que signifiquen una alternativa als derivats tradicionals del petroli. Tret de l'hidrogen, però, també són combustibles fòssils que, per tant, emeten diòxid de carboni.

Les etiquetes en gasolineres i vehicles seran obligatòries a tots els estats membres de la Unió  Europea i també a Islàndia, Liechtenstein, Noruega, Macedònia, Sèrbia, Suïssa i Turquia. A la Gran Bretanya, dependrà de l'evolució del Brexit. Però les seves estacions de servei hauran de tenir en compte que molts dels cotxes que s'hi venguin, fabricats fora, portaran aquestes etiquetes.

Quin combustible ha d'utilitzar l'usuari?

Els cotxes que es matriculin a partir del 12 d'octubre portaran aquesta etiqueta tant en el manual de l'usuari com vora el tap del dipòsit. Per tant, la identificació serà fàcil. També es recomana que els concessionaris presentin aquesta informació en els expositors.

La confusió pot existir per als cotxes matriculats anteriorment, que seran la immensa majoria. En el cas dels cotxes de gasolina, un automòbil pot fer servir, en principi, combustible que tingui fins a un 25% de bioetanol. Però només els flexibles, anomenats FFV (Flexible Fuel Vehicles), poden funcionar amb percentatges superiors de bioetanol. Així, els que posen gasolina súper o extra -de 95 o 98 octans- poden adquirir ara E5 o E10. Però l'E85 podria provocar danys en el motor i fins i tot podria provocar la pèrdua de la garantia.

Per als dièsel, el B7 és apte per a tots els vehicles. Per utilitzar els que tenen més bioetanol cal consultar amb el fabricant o el concessionari. L'XTL només s'ha d'utilitzar en els vehicles en què el fabricant el recomana.

ARXIVAT A:
CiènciaMedi ambientMobilitatEconomia de butxaca
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut