Grups de ciutadans s'organitzen amb recursos de la xarxa per millorar els serveis i l'espai públic

"Als ordinadors, ciutadans!" Aquest podria ser el lema renovat d'un moviment potser encara subterrani que té en comú la creença que les noves armes de la ciutadania es troben entre les tecnologies de la informació i la comunicació.
Grups de ciutadans s'organitzen amb recursos de la xarxa per millorar els serveis i l'espai públic
janquim

Grups de ciutadans s'organitzen amb recursos de la xarxa per millorar els serveis i l'espai públic

"Als ordinadors, ciutadans!" Aquest podria ser el lema renovat d'un moviment potser encara subterrani que té en comú la creença que les noves armes de la ciutadania es troben entre les tecnologies de la informació i la comunicació.
Igualada Neta

Igualada Neta

Ciutadans que comparteixen informació d'interès públic com l'estat del servei ferroviari, que impulsen una campanya local de neteja o que se centren a millorar les relacions entre les famílies d'una escola són exemples d'aquestes noves activitats. Una mostra de com s'empren aquests recursos s'ha exposat en una de les sessions de la penedesfera.

David Torras i Albert Reverte són monitors d'un agrupament escolta d'Igualada. Cada trimestre trien una activitat que no sol tenir cap ressò més enllà de les famílies dels nens i adolescents que hi participen. Fins que van posar en marxa la campanya "Igualada Neta", primer amb un grup a Facebook, que va passar dels sis-cents seguidors, i tot seguit amb un web. Els membres d'aquest grup fotografiaven espais descuidats de la seva ciutat i els geolocalitzaven en un mapa, a més d'aportar propostes de solució. Només amb aquests recursos van cridar l'atenció dels seus veïns.

El "compte mort" de Rodalies

Amb la mateixa intenció d'oferir un servei públic, els joves badalonins Roger Melcior, Anna Fuster i Daniel Julià, van crear un web sobre el servei de Rodalies basat en la informació que els mateixos usuaris hi envien a través de Twitter.

Aquella iniciativa va rebre el reconeixement del govern. Amb setmanes d'experiència, quan el lloc compta amb uns 400 usuaris que hi contribueixen, Melcior admet que ja ha mantingut reunions amb la direcció general d'Atenció Ciutadana.

Fa l'efecte que l'administració està disposada a tractar amb els impulsors d'aquestes iniciatives ciutadanes però Melcior apunta ara que no entén perquè s'ha obert un compte de Twitter que no emet cap missatge.

Hi ha altres actuacions que es desenvolupen en uns entorns molt més reduïts però que parteixen de conviccions semblants. Berta Baquer, Renata Plazza i Beatriu Busquets són mares d'alumnes de primer curs de Primària d'una escola de Sant Cugat del Vallès. Decebudes per l'assistència escassa a les reunions, van optar pel blog com a eina de comunicació.

El resultat és un repositori de materials que té unes seccions internes, a les quals només s'accedeix amb una contrasenya, i un espai compartit amb tothom que hi vulgui fer una ullada. És un instrument de propostes, com expliquen les tres mares, però no estan disposades a renunciar a la idea inicial que atorga a les famílies l'autoria del blog, sense participació dels mestres, tot i que està enllaçat al web de l'escola. Com expliquen elles mateixes, es tracta d'un "exercici de convivència". El que els interessa és crear comunitat i si avui és un blog l'eina més útil no descarten que d'aquí a uns anys facin servir un altre recurs. L'important, destaquen, no és l'instrument sinó la idea en què se sosté. I ja pensen a implicar-hi el conjunt de l'AMPA.

La contrasenya és col·laborar

"Colabora en red"  és una iniciativa d'uns joves professionals bascos amb la finalitat d'impulsar projectes d'abast ciutadà. Entre altres persones, compten amb Idoia Llano, responsable de documentació al Defensor del Poble Basc. A Vilanova hi han explicat el projecte Daniel Reguera i Jon Eguiluz. Tots dos estan convençuts que és possible trobar temps per col·laborar entre persones que no es coneixen i resoldre problemes concrets, com ara dotar una escola de connexió Wi-Fi o crear entre molta gent un mapa precís d'establiments amb aquesta connexió a la xarxa.

Sempre que s'exposen exemples d'aquestes activitats ciutadanes se cita el web britànic Fixmystreet, des d'on els veïns poden denunciar l'estat de l'espai públic i d'aquesta manera contribuir a millorar-lo. Els assistents a la penedesfera també s'hi han referit, però amb els exemples locals que s'han presentat s'ha fet palès que a poc a poc, i en àmbits molt diferents, els ciutadans s'organitzen i adopten les noves eines que les TIC proporcionen per compartir informació, ajudar usuaris de serveis públics, millorar l'aspecte d'una població o reforçar una comunitat educativa.

En entorns petits però amb una capacitat d'influència creixent, els ciutadans semblen disposats a esgrimir l'ordinador i el mòbil per col·laborar. I les administracions fan córrer la brama que hi estan disposades.

Tots els ponents d'aquesta sessió, moderada per Gemma Urgell i Ricard Espelt, creadors de Redall, s'expliquen a qui els vulgui escoltar en uns vídeos de la sèrie "Talking about", dedicada a oferir exemples de bones pràctiques ciutadanes a internet.

NOTÍCIES RELACIONADES