Imatge de la reunió amb el Síndic d'Aran, Carlos Barrera; la presidenta de la Ribagorza, Lourdes Pena;  Alain Castel , President Pyrénnés Haut …
Imatge de la reunió amb el Síndic d'Aran, Carlos Barrera; la presidenta de la Ribagorza, Lourdes Pena; Alain Castel , President Pyrénnés Haut Garonnaises, i el president del Consell de l'Alta Ribagorça. Imatge del 10 de maig del 2017. (horitzontal)

Front comú per recuperar un itinerari de 150 km del Camí de Sant Jaume que passa per França, l'Aran, la Ribagorça i Aragó

ACN El Pont de Suert.-França, La Val d'Aran, l'Alta Ribagorça i la Ribagorça aragonesa han decidit, aquest dimecres, recuperar el projecte transfronterer del Camí de Sant Jaume i crear un equip de treball per fer-lo realitat ben aviat. Aquest mateix estiu els visitants ja trobaran a les oficines de turisme un fulletó amb l'itinerari de 150 km a peu i 170 km en bicicleta en vuit etapes. Els camins ja estan transitables i manca superar alguns punts concrets com un Pont sobre el riu Garona o el pas pel túnel de Vielha a l'hivern. D'aquí a l'estiu el que manca definir és un nom comercial per aquesta ruta i dissenyar una senyalització homogènia entre tots quatre territoris. D'aquest camí hi ha apunts històrics que assenyalen la Val d'Aran com a pas alternatiu dels peregrins que venien de Sant Bertrand de Comminges, procedents de Narbonne o de Toulouse. Aquests peregrins utilitzaven el territori aranès per creuar la serralada per arribar a terres aragoneses.

El síndic d'Aran, Carles Barrera, ha explicat que ja hi ha hagut converses amb Endesa per poder utilitzar un pont sobre el riu Garona que condueix a una central hidroelèctrica, com a pas dels peregrins. Aquesta possibilitat ha estat vista amb bons ulls per la companyia i durant els pròxims mesos s'haurà d'acabar de definir.Un altre dels entrebancs del camí en territori aranès és superar el túnel de Vielha. Barrera ha explicat que s'hauria de crear una parada de transport públic a la boca sud del túnel perquè els peregrins poguessin agafar-lo. Actualment ja hi ha una parada a la boca nord i solament caldria habilitar-ne una.Josep Lluís Farrero, president del Consell Comarcal de l'Alta Ribagorça, ha valorat molt positivament la trobada i les ganes de col·laboració entre els quatre territoris. Farrero ha destacat la dinamització econòmica i turística que pot suposar per la zona aquest projecte. Farrero també ha parlat de la necessitat de buscar solucions davant l'encreuament amb la carretera N-230 i l'N-260. Per aquests punts es buscaran solucions com passarel·les o la senyalització de pas de peregrins.Farrero ha destacat que el Camí de Santiago és una marca turística molt consolidada a escala internacional amb milers de consumidors finals a tot el món i que creuen que pot beneficiar a aquests territoris i ajudar a la desestacionalització del turisme de muntanya.S'ha convocat a una pròxima reunió el pròxim 14 de juny on tots els participants signaran un compromís de treball conjunt i s'escollirà el nom comercial de promoció. També s'exposaran les necessitats quant a la definició dels itineraris i la necessitat d'adequació del traçat. A més es crearà un grup de treball que farà el seguiment al projecte global.Aquest camí es va utilitzar principalment a finals de l'Edat Mitjana quan el pas de Somport es va veure afectat per les guerres religioses entre hugonots i catòlics. En el mapa francès de 1648 es mostra el pas de Saint Bertrand de Comminges a Vielha en direcció a Barbastro com una via existent. Per tant, és evident que el port de Somport a través de Jaca i la conca del Gàllego no van ser els únics camins utilitzats pels pelegrins.

Anar al contingut