Barcelona

Fotoprix tindrà una nova oportunitat: se la queda una empresa basca

La cadena FotoIkatz mantindrà la marca, però reformarà de dalt a baix les botigues

Iván GutiérrezActualitzat

Fotoprix no desapareixerà, tot i que no seguirà com l'empresa catalana que va fundar Porfirio González fa més de trenta anys, sinó que renaixerà en mans de l'empresa basca FotoIkatz.

La cadena de fotografia catalana, que va arribar a ser líder del seu sector a Espanya, estava liquidada i enmig d'un procés de venda a través dels jutjats. De les dues empreses que havien presentat ofertes, finalment, ha estat FotoIkatz la que se l'ha adjudicat per 150.000 euros, segons ha confirmat a TV3 el seu director comercial, Ramon Barrantes.

FotoIkatz formarà amb Fotoprix el nou líder de la fotografia espanyola, amb més de cent botigues entre franquícies i establiments propis. A part del pagament de 150.000 euros per la propietat de Fotoprix, l'empresa basca invertirà 1,7 milions d'euros per adequar les botigues a la seva estètica, mantenir el laboratori de Sant Joan Despí (ara llogat) o modernitzar la web.

A la pràctica, la companyia basca mantindrà 51 botigues i 161 treballadors dels 190 que té ara mateix Fotoprix. Els mateixos empleats han valorat l'experiència i el fet que la compradora hagi resistit amb la revolució tecnològica que s'ha emportat gegants del sector a escala internacional, com Kodak.

De fet, Fotoprix va presentar concurs de creditors voluntaris el 2014, quan tenia deutes amb Hisenda i la Seguretat Social. Tot i que va tancar 70 botigues i va executar un expedient que va afectar dos-cents treballadors, no va sortir-se'n. La cadena catalana va arribar a tenir 300 botigues i 700 treballadors.

Qui és FotoIkatz i què farà?

L'empresa basca va néixer com una botiga de barri a Vitòria a finals dels anys vuitanta. El seu fundador és Juan Ignacio Mendizabal, que quan va començar a obrir més botigues va incorporar un nou soci, Valentín Basáñez. La fotografia digital, els grans magatzems de tecnologia i la millora de la qualitat de la càmera dels mòbils van deixar estabornit un sector que vivia de la venda de càmeres i el revelat de fotografies.

Segons el seu director comercial, Ramón Barrantes, la companyia basca va resistir perquè "vam decidir fer de tot amb la fotografia; si un client ve a la botiga amb una fotografia, pot fer tot el que pugui imaginar".

Barrantes assegura que el secret de FotoIkatz per resistir l'onada tecnològica ha estat, precisament, deixar de vendre tecnologia (davant la pressió d'altres actors com MediaMarkt, Amazon, Fnac...) i centrar-se a treballar amb la fotografia fent objectes de tot tipus, des d'àlbums, trencaclosques i tasses fins a galetes.

A finals de la dècada passada, FotoIkatz va fer un pas endavant i va comprar l'altra gran cadena a escala espanyola, Fotosistema, que encara manté a la resta de l'estat. En aquesta operació, va sumar el seu tercer soci, el fons de risc navarrès Clave Mayor. Barrantes explica que sempre "hem respectat la marca i així ho farem igualment amb Fotoprix".

Anar al contingut