Foment només executa un 10% de les inversions urgents promeses a Rodalies per 2014-2016

Les inversions acordades entre les administracions eren per millorar la seguretat del servei de rodalies Renfe

Eduard QuerolActualitzat

El novembre de l'any 2013, una comissió tècnica, amb representants de Foment, la Generalitat, Adif i Renfe, acordava una llista d'actuacions "urgents" en la millora de la seguretat i la fiabilitat del servei de Rodalies de Catalunya.

En una reunió a Madrid van pactar una llista d'obres i un pressupost tancat d'actuacions d'acord amb uns criteris definits: es van seleccionar projectes que necessitaven una inversió "moderada" i que es podien completar en dos anys.

En concret, l'acord preveia una inversió per a Rodalies de 306 milions d'euros per al període 2014-2016, a càrrec del Ministeri de Foment. De fet, el ministeri valorava que eren obres "prioritàries" per a la RFIG (xarxa ferròviària d'interès general), que, al mateix temps, permetrien reduir el nombre d'incidències a la xarxa catalana.

La reunió també va servir per escenificar una entesa entre les dues administracions, aleshores encapçalades per la ministra Ana Pastor i el conseller Santi Vila.

 

 

Ara bé, 4 anys i 4 mesos després, l'acord no s'ha concretat gaire. Segons el darrer informe de seguiment (fet pel Departament de Territori i Sostenibilitat, el març passat), només el 10 per cent dels projectes pactats estan en servei. Només 31 milions i mig d'euros, el 10% de la inversió pressupostada, s'han traduït en millores ja operatives.

Les dades mostren que el 34% del pressupost inicial (104 milions d'euros) ara mateix es correspon amb obres adjudicades però no acabades. A més, gairebé un 40% de la inversió està en fase de projecte. I el 24% restant encara està pendent d'assignar-se.

Si agrupem els projectes en funció de la fase administrativa o d'execució en què es troben, veurem que, del total de 306 milions d'euros pressupostats, 24 corresponen a projectes que encara estan pendents d'inici; 120, a projectes que estan en fase de redacció; 27, a projectes en fase de contractació d'obres; 104 ja són obra adjudicada, i només 31 milions d'euros s'han convertit en obra completament executada i en ple funcionament. 

L'estat de la inversió promesa per Foment 2014-2016

 

 

L'acord va classificar els projectes en 6 àmbits d'actuació:

  • Estacions de tren
  • Subestacions de subministrament elèctric
  • Línies aèries de contacte (catenàries, principalment)
  • Vies
  • Instal·lacions de seguretat
  • Infraestructura

Si desglossem les dades per àmbits, veurem que, a les estacions, s'hi destinaven 91 milions, i que, ara com ara, poc més de 18 s'han materialitzat en millores del funcionament.

Les dades també mostren que els projectes per renovar vies i instal·lacions de seguretat són els que s'emporten la pitjor part: ni l'1% de la inversió promesa està operativa (i s'hi havien pressupostat 45 M i 80 M, respectivament).

Si es fa una tria de projectes amb partides assignades de més d'1 milió d'euros i que encara no estan en funcionament, trobarem això:

 

 

L'estació de Tarragona té pendents 9 milions d'euros per continuar ampliant andanes i afegir-hi nous ascensors i escales.

L'ampliació d'andanes a Molins de Rei també té pendents més de 8 milions d'euros.

Pel que fa als 7 milions per renovar la catenària entre Maçanet i Caldes de Malavella, tot just s'està redactant el projecte.

En igual situació estan les catenàries del tram Figueres-Portbou, però amb una inversió de 12 milions.

Més sort tenen les vies que enllacen Maçanet amb Caldes: la renovació integral està en fase d'execució i compten amb 22 milions.

Per contra, les millores en vies perquè el Clot, Aragó, Sant Adrià, Sagrera o Passeig de Gràcia puguin actuar ocasionalment com a estacions terminals són als llimbs..., com també els 15 milions de pressupost conjunt.

També són a l'aigüera les actuacions valorades en 4 milions i mig d'euros per eliminar limitacions temporals de velocitat a la línia R15, la que passa per Barcelona, Reus i Riba-roja d'Ebre.

Els 1,7 milions per fer més segura la xarxa d'alta tensió de l'estació de França només tenen el projecte redactat.

 

 

La prolongació d'andanes i la instal·lació d'ascensors de l'estació de Sant Andreu Arenal està en fase de redacció de projecte, amb 3,5 M pressupostats.

El projecte per instal·lar ascensors i escales mecàniques a Molins de Rei està redactat, però en supervisió (9,3 M).

També està en fase de redacció l'accessibilitat a les andanes d'Ocata, amb una partida de 5,2 M.

A Montcada-Bifurcació, el recreixement d'andanes i la instal·lació de 5 ascensors estan pendents de la contractació d'enginyeria. Pressupostats 5 M (però el contracte ja puja a 12 M).

A Santa Perpètua de Mogoda s'ha de completar la nova estació, i s'han de fer andanes adaptades amb ascensors: 3,5 M; el projecte preveu licitar les obres enguany.

 

 

La renovació integral de la catenària Girona-Figueres té el projecte en redacció, 7 M.

La modernització de la línia aèria de contacte entre Castellbisbal i l'Arboç també està en redacció, 4,2 M.

Les actuacions a les vies per eliminar limitacions temporals de velocitat (VTL) a la línia R15 (Barcelona-Reus-Riba-roja d'Ebre) ara com ara està pendent (4,5 M).

En l'àmbit d'instal·lacions de seguretat, Tordera hauria d'estar adequada ja com a estació on poder fer creuaments de trens, però els 8 milions d'euros pressupostats encara esperen.

Finalment, pel que fa a les infraestructures, el projecte de millora de la funcionalitat de l'estació de Castelldefels (inclosa la supressió del cisellament de via) està en fase de contractació (7 M).

Està pendent d'inici la prolongació de la via "de apartado" del Prat fins al "ramal" d'accés a l'aeroport, amb 5,2 M.

L'adequació d'una terminal nord com a capçalera del servei de Regionals a la Llagosta també està pendent, amb 11 M.

I el mateix passa amb l'adequació d'una terminal Sud com a capçalera del servei de Regionals a Gavà (11 M).

ARXIVAT A:
Infraestructures
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut