El material utilitzat en les obres es va filtrar als túnels per on passen els trens
El material utilitzat en les obres es va filtrar als túnels per on passen els trens
Barcelona

Filtracions de ciment de les obres de les Glòries van arribar a les vies dels trens

Dos despreniments van posar en risc la seguretat dels trens que passaven pels túnels ferroviaris sota Glòries. Des de llavors, només es col·loca el material de matinada, quan no circulen trens. La Generalitat obrirà un expedient informatiu a Renfe.

RedaccióActualitzat

Les interminables obres de la plaça de les Glòries de Barcelona van registrar dos incidents greus a mitjans de l'any passat que haurien pogut posar en perill la circulació ferroviària, segons informen fonts pròximes.

Una auditoria de l'Ajuntament deixa al descobert incidències que ara s'han sabut amb detall, l'abril del 2016 hi va haver filtracions de ciment que van arribar als túnels. En el primer episodi, el formigó va entrar a les vies per un clavegueró vell en desús, del qual, segons l'Ajuntament, ni el projecte ni Adif en tenien constància. Estava tapat amb un tap precari i la pressió el va fer saltar. Es va filtrar formigó al túnel, però, afortunadament, en aquell moment no passava cap tren.

En el segon incident, tres setmanes més tard, un dels materials amb què es treballa, la bentonita, es va filtrar pel túnel quan passava un tren de l'R4, que va quedar literalment arrebossat per aquesta barreja de minerals que utilitzen els treballadors de les obres. Tot i això, no hi va haver cap conseqüència ni per al tren ni per als ocupants.

Encreuament de retrets

Les comprovacions van demostrar que hi havia hagut una mala praxi de l'empresa constructora. Un cop es va comunicar aquesta situació anòmala, les empreses que s'encarreguen de les obres van reconèixer la seva responsabilitat en els incidents. L'Ajuntament de Barcelona es va comprometre a netejar els túnels. Des de llavors, els treballadors només col·loquen el material quan no circulen els trens, durant la matinada.

El fet de treballar en aquest punt només de matinada, seguint les ordres d'Adif, és un dels factors que expliquen el retard d'un any i mig en les obres, que provocarà un sobrecost del 20%. L'auditoria atribueix molts errors a les empreses que van fer el projecte i l'execució, com ara que no es van fer les comprovacions necessàries del subsòl, tot i la complexitat.

Expedient informatiu a Renfe

La Generalitat obrirà un expedient informatiu a Renfe per aquests incidents. El departament de Territori ha explicat que se n'han assabentat pels mitjans de comunicació i consideren que, si es tracta d'uns fets de gravetat, se'ls hauria d'haver informat en el moment en què va passar.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha anunciat aquest dilluns que obrirà a Renfe un expedient per aquesta incidència "amb tota rapidesa per garantir que el servei sigui de màxima seguretat". El conseller ha considerat "inacceptable" que ni Renfe ni Adif hagi comunicat els fets a la Generalitat, malgrat ser la titular del servei.

Renfe, per la seva part, assegura que va avisar la Generalitat de l'afectació ferroviària de les obres de Glòries a tavés d'un servei de missatges en els quals s'informa de les incidències.   

Uns 200.000 passatgers passen diàriament en aquests trens per aquests túnels situats sota la plaça de les Glòries. En cap altra zona passen tants viatgers de Rodalies. Els problemes de seguretat se sumen als econòmics ja que, tal com es va informar fa uns dies, el túnel tindrà un sobrecost d'onze milions d'euros i dinou mesos de retard. L'Ajuntament de Barcelona estudia accions legals contra les empreses adjudicatàries de les obres.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut