Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya compleix 25 anys d'història

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que va ser la primera empresa pública de la Generalitat, fa 25 anys. L'empresa va començar el 1979 aprofitant una xarxa i màquines força antigues de dues companyies privades que van entrar en crisi. Durant l'últim quart de segle, l'empresa s'ha renovat i ha doblat el nombre de passatgers i en el futur podria cogestionar algunes línies amb Renfe. Per celebrar l'aniversari, l'empresa ha organitzat diversos actes commemoratius com una exposició al Palau Robert.
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya compleix 25 anys d'història
S'ha doblat el nombre de passatgers

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya compleix 25 anys d'història

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que va ser la primera empresa pública de la Generalitat, fa 25 anys. L'empresa va començar el 1979 aprofitant una xarxa i màquines força antigues de dues companyies privades que van entrar en crisi. Durant l'últim quart de segle, l'empresa s'ha renovat i ha doblat el nombre de passatgers i en el futur podria cogestionar algunes línies amb Renfe. Per celebrar l'aniversari, l'empresa ha organitzat diversos actes commemoratius com una exposició al Palau Robert.
L'origen dels Ferrocarrils actuals es remunta al segle XIX, amb l'aparició, primer, del conegut tren de Sarrià, després, de la línia Llobregat-Anoia, que s'utilitzava per al transport de minerals i productes tèxtils. El cremallera de Montserrat del 1892, que també depèn ara de FGC, va ser el primer cremallera de tot l'Estat. El 1979 aquesta xarxa va passar a dependre de la Generalitat de Catalunya i durant els últims 25 anys s'han renovat les estacions, els combois i les diverses línies. Actualment l'empresa també gestiona el funicular de Gelida, el cremallera de Núria i les estacions de muntanya de la Vall de Núria i de la Molina. El 2003 el nombre de passatgers va arribar fins als 75 milions de persones, amb uns ingressos de 63 milions d'euros i una plantilla de 1.300 treballadors. Respecte al futur, a mig termini, l'empresa podria cogestionar, juntament amb Renfe, algunes línies ferroviàries com la de la Pobla de Segur o la de Puigcerdà. Amb aquesta finalitat el govern català està negociant amb el central. Per celebrar els 25 anys de l'empresa, el Palau Robert de Barcelona acollirà una exposició que es podrà visitar del 7 al 28 de setembre, amb fotografies, objectes singulars i elements audiovisuals que permetran observar les transformacions que ha viscut l'empresa des dels seus inicis. Destaca la unitat de tren retirada l'any 1988 de la sèrie 600 de la línia Barcelona-Vallès, que se situarà a la zona de vianants del carrer Còrsega. L'exposició es podrà veure després a les estacions de Sabadell, Terrassa, Manresa, Igualada, Sant Cugat i Martorell. FGC també té previst editar un llibre il·lustrat sobre la seva història i la presentació d'un espectacle musical que tindrà lloc el proper 4 d'octubre al Gran Teatre del Liceu. El muntatge, amb dansa i música de jazz, ha estat creat especialment pel 25è aniversari i té com a fil conductor la història dels Ferrocarrils.