Fan servir el Twitter i altres recursos digitals per informar sobre la situació a Somàlia i demanar donatius

Una altra vegada, internet afavoreix una relació internacional massiva, l'emissió de comunicats i l'expressió de veus que sobre el terreny proven de dir què passa. Ara és Somàlia qui se situa al centre d'aquest focus temporal que els recursos digitals creen. Milers de persones segueixen els comptes oficials de les agències internacionals i les organitzacions no lucratives. L'emergència ho justifica.
Fan servir el Twitter i altres recursos digitals per informar sobre la situació a Somàlia i demanar donatius
janquim

Fan servir el Twitter i altres recursos digitals per informar sobre la situació a Somàlia i demanar donatius

Una altra vegada, internet afavoreix una relació internacional massiva, l'emissió de comunicats i l'expressió de veus que sobre el terreny proven de dir què passa. Ara és Somàlia qui se situa al centre d'aquest focus temporal que els recursos digitals creen. Milers de persones segueixen els comptes oficials de les agències internacionals i les organitzacions no lucratives. L'emergència ho justifica.
Actualitzat
Costa cinquanta cèntims alimentar un nen a la Banya d'Àfrica. Així ho indica un tuit del compte oficial al Twitter del Programa Mundial dels Aliments. Al seu web expliquen quina és la situació i naturalment aprofiten per demanar donatius. S'accedeix amb un sol clic als tràmits per fer-lo efectiu.

Tenen més de 157.000 seguidors de manera que la seva capacitat de donar a conèixer la situació és prou elevada. A més, i com una prova més que les xarxes socials sí que són un espai adequat per a la difusió d'aquestes qüestions, en un vídeo es donen respostes concretes a les preguntes que han formulat usuaris del Facebook i el Twitter.

Amb Twitpic, un recurs associat al Twitter per difondre imatges, Unicef mira de recordar a tothom l'estat de malnutrició de molts menors d'edat. 

Allau de seguidors

L'agència de les Nacions Unides per als Refugiats també té el seu compte al Twitter, un espai quasi inevitable per a aquelles entitats i organitzacions que volen emetre comunicació a temps real.

Prop d'un milió dos-cents mil seguidors converteixen aquest compte en un portaveu molt reconegut. Ara mateix, al seu compte hi mostren imatges en blanc i negre que volen ser un retrat realista de la situació però que al mateix temps ratifiquen un determinat estil que sol caracteritzar aquestes organitzacions.

Demanen que se'ls segueixi perquè donen informació sobre les necessitats de moltes persones i tenen, a més, un compte específic sobre Somàlia que, a causa d'aquesta especialització, no supera el miler de seguidors.

Als 127.000 seguidors del compte nord-americà de Metges sense Fronteres se'ls informa de les accions que aquesta organització emprèn. Tenen un mitjà de comunicació basat en els podcasts que enregistren i posen a l'abast de tothom.

Save the Children anuncia al seu Twitter un vídeo per aplegar donacions. No són els únics. Moltes entitats hi recorren però també ho fan, pel seu compte, ciutadans que creuen que aquesta és una manera ràpida de demanar ajuda.

Unicef Espanya, que acumula prop de trenta mil seguidors al Twitter, també intenta informar sobre la situació en aquest país africà. 

I els voluntaris de Crisis Mappers exposen un mapa sobre la gravetat de la fam a diverses àrees del país a més d'un mapa de les zones del món que tenen situacions preocupants. 

Sobre el terreny

Internet és una via de comunicació oberta arreu del món, encara que les condicions no són sempre prou favorables. Es poden trobar fonts d'informació locals, de fiabilitat variada.

Nation TV té un compte al Twitter amb pocs centenars de seguidors. SomalilandPress és un portal de notícies sobre la zona amb un altaveu al Twitter, el mateix que passa amb Somaliland.

"In Mogadishu" promet ser el lloc creat per activistes de drets humans que proven d'informar de manera objectiva, si això és possible en un país amb confrontacions armades. Els seus tuits són crítics amb les accions de la guerrilla islamista però també amb les actuacions de les forces de pau, que podrien ser responsables de la mort de civils.

Les forces de pau africanes també es comuniquen amb el Twitter i llueixen la seva capacitat de protegir els enviaments d'ajuda humanitària contra els atacs de les guerrilles.

No arriben als cinc-cents seguidors i semblaven ben informats però els seus missatges es van acabar el mes de novembre. De la mateixa manera que SomaliaNews es va acabar la primavera de 2009.

Molts dels llocs que eren punts informatius han acabat convertits en les restes d'un antic compte al Twitter, en una mena de zombi de les xarxes, que no s'ha eliminat però que ja no batega. Gairebé com una metàfora d'aquest país amb guerra, islamistes radicals, zones controlades per pirates i una població que emigra d'allà on la falta de pluges els ha deixat sense collites ni terrenys de pastura.

Mohamed Mascud és un periodista somali que viu a Nairobi, la capital de Kènia. Manté un compte força actiu al Twitter per donar detalls com ara la prohibició de les populars samosa (pasta que embolica verdures) per part dels islamistes de l'Al Shabaab.
 
Somalia Report també se centra en els enfrontaments militars  tot i que disposen d'un flux d'informacions que inclou notícies relacionades amb la crisi de fam que la sequera ha provocat. Emeten força tuits cada dia.

Chai Barista diu que es proposa superar la desinformació i la xafarderia per explicar de primera mà la situació real al país. Pretenen tenir contactes amb organitzacions no governamentals i conviden els ciutadans somalis a participar en els fòrums que tenen oberts tot i que la seva posició és un xic confusa. El blog Mogadishu Man explicava fins al març el conflicte armat.

Etiquetes i donatius

El seguiment d'informació es pot fer amb les conegudes etiquetes del Twitter. En aquest cas, #hornofafrica, i #somalia són força exhaustives, però també té recorregut #sossomalia que  té incidència en entorns llatinoamericans gràcies a l'impuls que el cantant Alejandro Sanz hi ha donat amb els seus més de dos milions i mig de seguidors.

Amb aquestes etiquetes, o sense, moltes persones reemeten missatges amb instruccions per fer donatius o expressen els seus sentiments.

Una vegada més, les persones usen la xarxa davant d'un assumpte d'interès global.

NOTÍCIES RELACIONADES