Facua denuncia que els "descomptes" de Gas Natural, Iberdrola i Endesa encareixen fins a un 11% el rebut de la llum

Així ho denuncia l'associació de consumidors i usuaris Facua, i recomana als ciutadans mantenir-se en la tarifa d'últim recurs fixada pel govern espanyol.
Facua denuncia que els "descomptes" de Gas Natural, Iberdrola i Endesa encareixen fins a un 11% el rebut de la llum
Barcelona

Facua denuncia que els "descomptes" de Gas Natural, Iberdrola i Endesa encareixen fins a un 11% el rebut de la llum

Així ho denuncia l'associació de consumidors i usuaris Facua, i recomana als ciutadans mantenir-se en la tarifa d'últim recurs fixada pel govern espanyol.
Redacció
Factura de la llum

Facua ha posat en marxa la campanya "Lluita contra els fraus en el sector elèctric"

Facua-Consumidores en Acción denuncia que les companyies elèctriques ofereixen als consumidors uns "suposats descomptes" que, en lloc d'abaratir el rebut, encareixen la factura de la llum un 11%.

L'associació ho explica en l'informe "Les mentides de les elèctriques", en què al·ludeix a la "publicitat enganyosa del sector" i a "les pràctiques fraudulentes dels seus comercials, que acudeixen als domicilis per oferir descomptes que no existeixen o que estan condicionats a la contractació de serveis addicionals".

Facua ha arribat a aquestes conclusions després d'analitzar les ofertes d'Iberdrola, Endesa, Gas Natural Fenosa, HC Energía i E.ON enfront de la tarifa d'últim recurs (TUR) fixada pel govern espanyol des del gener.

Davant d'aquesta situació -segons l'informe-, abandonar la tarifa d'últim recurs "és poc recomanable en el millor dels casos i un autèntic disbarat si es contracten les tarifes més cares, les ofertades per les tres principals companyies".

Els contractes fora de la TUR -continua Facua- "retallen els drets dels usuaris i eliminen obligacions imposades a les elèctriques en diferents apartats de la normativa del sector que només afecta la tarifa regulada".

En analitzar casos concrets, Facua indica que Gas Natural Fenosa té dues ofertes, una amb descomptes del 15% i una altra, del 20%, que obliguen a contractar serveis addicionals i que, a efectes pràctics, acaba encarint el rebut un 3,6% i un 8,5%, respectivament.

Endesa, per la seva banda, també ofereix un descompte del 15% el primer any, però obliga a contractar un servei d'assistència elèctrica que acaba augmentant la factura un 0,6%. Un cop passat el primer any, desapareixen els descomptes i augmentes els costos d'assistència, amb la qual cosa es pot acabar pagant un 4,7% més.

Per últim, Iberdrola té una tarifa idèntica a la TUR però afegeix un "servei de protecció de pagaments" que costa 0,96 euros al mes i encareix la factura un 1,2%. A més, disposa d'una oferta amb un descompte del 10% que, en realitat, no s'aplica sobre la tarifa d'últim recurs, sinó sobre una tarifa més cara, de manera que el descompte real és del 2,5%, i al qual s'afegeix, també, el "servei de protecció de pagaments", amb la qual cosa s'acaba pagant un 6,8% més.

Facua ha posat en marxa la campanya "Lluita contra els fraus en el sector elèctric" per animar els usuaris a denunciar els fraus en el sector.