Expulsar els alumnes conflictius de l'escola, una solució contraproduent

Ho recull l'últim informe de la Fundació Bofill, en què l'expulsió a partir d'estudis fets arreu del món
Expulsar els alumnes conflictius de l'escola, una solució contraproduent
Barcelona

Expulsar els alumnes conflictius de l'escola, una solució contraproduent

Ho recull l'últim informe de la Fundació Bofill, en què l'expulsió a partir d'estudis fets arreu del món
Àgata Fàbregas Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Les sancions o les expulsions de l'escola o l'institut no funcionen, i fins i tot poden empitjorar l'actitud dels alumnes conflictius. Així de contundent és l'últim informe presentat per la Fundació Bofill, ""Zero en conducta": què funciona per millorar les actituds i el clima d'aprenentatge als centres?", en què s'analitza aquesta pràctica a partir d'estudis fets arreu del món.

El centre hi pot fer molt per revertir aquestes conductes, però cal temps i, sobretot, formació.

 

Expulsar temporalment un alumne de l'escola per una falta greu, com ara una agressió, encara és un recurs utilitzat en els centres educatius catalans. Estudis internacionals evidencien que, lluny de millorar, l'efecte d'aquesta pràctica pot ser tot el contrari. Aixi ho assegura Miquel Àngel Alegre, cap de projectes Fundació Jaume Bofill:

"No se li estan donant eines d'aprenentatge de com reconduir aquell mal comportament i al mateix temps se li està trencant el ritme i el progrés d'aprenentatge dels seus estudis."

 

 

Cal fer prevenció, implicar tota la classe en programes de llarga durada, recursos que ja apliquen alguns centres. Així ho explica Susana Carmona, coordinadora pedagògica de l'Institut La Guineueta:

"Tutoria entre iguals, la mediació, les cotutories, són projectes que utilitzem, que a llarg termini veiem que donen els seus fruits. És molt més positiu que quan fem una expulsió, que som conscients que no li va bé, però de vegades no tenim cap més remei."

Jesús Pardo, cap d'estudis de l'Institut La Guineueta, ha dit que hi ha alumnes que demanen que no els expulsin i que, en aquests casos, és "totalment contrapruduent".

"Condicionar-los a estar a casa més temps significa que viuen aquest problema que tenen a casa durant més temps. Hi ha alumnes que ens demanen que no els expulsem. En aquests casos és totalment contraproduent perquè encara venen pitjor."

Per això alguns centres demanen, en els casos on no hi ha més remei, poder canviar l'expulsió per tasques puntuals a la comunitat. Miquel Àngel Alegre considera que cal revertir la situació amb pràctiques d'atenció a la diversitat:

"Una altra pulsió és la de la derivació: un alumne genera conflicte i estàs pensant a qui el derivo perquè el treballi i m'alliberi la classe del rebombori que genera. Caldria revertir aquestes pràctiques cap a pràctiques d'atenció a la diversitat que el mateix centre, amb ajudes puntuals d'agents externs, pot dur a terme."

 

 

I això és el que han fet a l'Institut Salvador Seguí de Barcelona. Amb el suport d'experts, han dissenyat un pla per prevenir conflictes i gestionar-los implicant alumnes i docents, segons ha explicat Olga Zabala, cap d'estudis de l'Institut Salvador Seguí:

"L'alumne decideix de manera voluntària millorar i progressar en el conflicte i que sigui una oportunitat per a ell. I sobretot no se sent jutjat, no se sent etiquetat, se sent que forma part d'un grup que vol ajudar-lo a millorar."

Els docents reclamen més recursos i formació per introduir programes d'educació emocional a llarg termini.

 

TEMES:
Educació

VÍDEOS RELACIONATS