Experts de la UB proven amb èxit un nou mètode perquè els nens millorin en lectura i escriptura

Experts de la UB estan provant amb èxit un nou mètode basat en el joc que millora l'aprenentatge de l'escriptura i la lectura
Experts de la UB proven amb èxit un nou mètode perquè els nens millorin en lectura i escriptura
Barcelona

Experts de la UB proven amb èxit un nou mètode perquè els nens millorin en lectura i escriptura

Experts de la UB estan provant amb èxit un nou mètode basat en el joc que millora l'aprenentatge de l'escriptura i la lectura
Catalunya Ràdio Actualitzat
Els mètodes actuals d'ensenyament no funcionen perquè no tenen en compte els processos atencionals ni de lectura.

Els mètodes actuals d'ensenyament no funcionen perquè no tenen en compte els processos atencionals ni de lectura.

Experts de la Universitat de Barcelona estan provant a 60 escoles catalanes el Binding, un nou mètode per millorar l'ortografia. Treballen amb més de 2.000 nens als quals exerciten diàriament perquè millorin en lectura i atenció. En quatre mesos, han aconseguit canvis significatius, entre els quals una reducció d'entre el 10 i el 15% de les faltes d'ortografia.

L'arrel dels problemes en l'escriptura, la comprensió lectora i l'atenció són les noves tecnologies i també l'escola, segons reconeix Josep Maria Serra Grabulosa, un dels responsables del grup de recerca que treballa en aquest projecte.

La introducció de les noves tecnologies ha portat a fer que escriguem "d'una manera més sintètica" i que no ens fixem en l'ortografia per qüestions d'espai. "Això pot tenir un pes important, però segurament hi ha un altre pes que és el de l'escola, que potser no s'ha adaptat correctament als nens que tenim nosaltres", ha explicat Serra Grabulosa.

Els dictats i la memorització de les normes ortogràfiques no funcionen perquè "no es pot millorar l'ortografia sense tenir en compte el component atencional i els processos lectors".

Per poder ensenyar a escriure correctament, Serra Grabulosa i el seu equip apliquen el que anomenen "la reeducació fonètica o fonològica, però no com es fa tradicionalment, que és una sessió setmanal, sinó diàriament". Es treballa la "lectura des de conceptes bàsics que són les síl·labes, els monosíl·labs i els bisíl·labs i, quan es té una bona mecànica d'això, es va a estructures més complexes".

L'atenció es capta jugant. Amb 12 hores repartides en 8 sessions d'hora i mitja amb jocs que "es poden trobar a la Wii o la Play Station, aconsegueixes millorar la seva mecànica lectora un curs acadèmic".