Europa llança l'Ariane 5, que ha de portar el vehicle "Jules Verne" a l'Estació Espacial Internacional

Un coet Ariane 5 s'ha enlairat de matinada de la Guaiana Francesa per posar en òrbita el vehicle "Jules Verne". La missió transporta aigua, gasos, combustible, aliments i equipaments diversos a l'Estació Espacial Internacional (ISS). El projecte és un repte tecnològic que també té una dimensió política i estratègica, ja que Europa espera posar-se al mateix nivell que els Estats Units i Rússia en la carrera espacial. La missió té un cost de 1.300 milions d'euros.
Europa llança l'Ariane 5, que ha de portar el vehicle "Jules Verne" a l'Estació Espacial Internacional
Guaiana Francesa

Europa llança l'Ariane 5, que ha de portar el vehicle "Jules Verne" a l'Estació Espacial Internacional

Un coet Ariane 5 s'ha enlairat de matinada de la Guaiana Francesa per posar en òrbita el vehicle "Jules Verne". La missió transporta aigua, gasos, combustible, aliments i equipaments diversos a l'Estació Espacial Internacional (ISS). El projecte és un repte tecnològic que també té una dimensió política i estratègica, ja que Europa espera posar-se al mateix nivell que els Estats Units i Rússia en la carrera espacial. La missió té un cost de 1.300 milions d'euros.
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge
El coet s'ha enlairat des de la base de Kourou, a la Guaiana Francesa, per posar en òrbita la nau de càrrega "Jules Verne", que haurà de fer arribar provisions a l'Estació Espacial Internacional (ISS). En concret, subministrarà aigua, gas, combustible i aliments als membres de l'estació.

El vehicle no s'acoblarà fins a l'abril al mòdul rus de l'Estació Espacial Internacional, i serà aleshores quan els astronautes hi podran accedir. La nau de càrrega, un cop utilitzada, serà retirada de l'òrbita espacial, i en aquest procés quedarà totalment desintegrada.

La llançadora europea amb el vehicle automàtic de transport "Jules Verne" té la mida d'un autobús de vuit metres i vint tones de pes. Per això haurà de situar la seva càrrega en una òrbita baixa, a 260 quilòmetres d'altura sobre la superfície terrestre.

Un repte de futur

El director general del consorci europeu Arianespace, Jean-Yves Le Gall, ha destacat que es tracta d'una missió que fa deu anys que preparen, però que alhora suposa una novetat, perquè un dels seus coets mai havia hagut de posar en òrbita una càrrega tan pesada.

El "Jules Verne" pesa el doble del que és habitual en un vehicle d'aquestes característiques i per això no s'acoblarà immediatament a la ISS, sinó que s'han pres una sèrie de precaucions i es duran a terme una sèrie de proves per comprovar el seu funcionament.

L'enlairament suposa un repte, però també una prova del que serà el futur. Quan les naus espacials nord-americanes deixin de volar com està previst el 2010, el pes del proveïment de la ISS recaurà quasi completament sobre els vehicles automàtics de transport europeus fins que la NASA pugui desenvolupar el seu propi relleu, al 2015.

VÍDEOS RELACIONATS