ETA va segrestar el propietari de la furgoneta fins una hora després de l'atemptat

ETA va mantenir segrestat durant tres dies el propietari de la furgoneta que va ser robada dimecres al sud de França per atemptar a Barajas, i el va alliberar una hora després que esclatés la càrrega. Segons les primeres investigacions, l'explosiu que contenia el vehicle pot superar els 200 quilograms. Aquesta hipòtesi l'han deduït de la destrucció generada, però no de la substància que conformava l'explosiu, del qual no s'han pogut recollir encara mostres i, per tant, se'n desconeix la composició. De les imatges de l'aparcament, es desprèn que el furgó estava estacionat a la segona planta, a prop dels ascensors d'accés a la T4.
ETA va segrestar el propietari de la furgoneta fins una hora després de l'atemptat
Madrid

ETA va segrestar el propietari de la furgoneta fins una hora després de l'atemptat

ETA va mantenir segrestat durant tres dies el propietari de la furgoneta que va ser robada dimecres al sud de França per atemptar a Barajas, i el va alliberar una hora després que esclatés la càrrega. Segons les primeres investigacions, l'explosiu que contenia el vehicle pot superar els 200 quilograms. Aquesta hipòtesi l'han deduït de la destrucció generada, però no de la substància que conformava l'explosiu, del qual no s'han pogut recollir encara mostres i, per tant, se'n desconeix la composició. De les imatges de l'aparcament, es desprèn que el furgó estava estacionat a la segona planta, a prop dels ascensors d'accés a la T4.

La furgoneta amb què ETA va atemptar ahir per posar punt final a nou mesos de treva la van robar fa tres dies a França. Mentre la van conduir cap a la capital i fins una hora després que esclatés, el propietari, un veí d'Ordizia, a Guipúscoa, va estar segrestat. Tan bon punt va ser alliberat va denunciar els fets, segons fonts jurídiques i de la investigació, que han afegit que el furgó acabava de ser comprat a un veí de Beasain i encara no s'havia fet els traspàs de la documentació.

Segons el relat de l'ostatge, dimecres tres encaputxats que es van identificar com a membres d'ETA el van retenir i li van dir que si tot anava bé passaria la nit de Cap d'Any a casa. Va dormir la primera nit al vehicle amb els segrestadors i l'endemà el van traslladar a un segon cotxe que va arribar on eren després que els suposats terroristes truquessin per telèfon.

A partir de llavors, va deambular per camins secundaris amb els raptors, amb els quals va passar la nit en una casa abandonada. Divendres li van preguntar si el trobarien a faltar al seu domicili i va respondre que no, perquè estan acostumats que s'absenti durant dies, com era el cas (havia acampat per esquiar). Amb tot, li van deixar enviar uns missatges de mòbil per tranquil·litzar la família.

L'últim dia el van alliberar davant d'un camí i li van indicar que si el seguia trobaria un poble. Es tracta de la localitat francesa d'Escot, al departament dels Pirineus Atlàntics. De tot plegat, es desprèn que ETA no va falsificar la matrícula de la furgoneta, ja que tenien la seguretat que no se'n denunciaria el robatori mentre portaven a terme el seu pla.

Els etarres van aparcar el vehicle a la terminal la nit del 29. A les imatges facilitades per les càmeres de seguretat del pàrquing, es pot comprovar que la furgoneta es troba entre dos cotxes, a prop dels ascensors d'accés a la T4, a la segona planta d'un dels sis mòduls amb què compta la instal·lació. L'aparcament està encarat a l'edifici principal de facturació i arribades de la terminal.

Més de 200 quilos d'un explosiu per determinar


El Ministeri de l'Interior ha confirmat que la quantitat d'explosiu emprada a l'atemptat d'ahir per ETA pot superar els 200 quilos d'una substància encara per determinar. Agents dels Tedax, especialistes en desactivació de bombes, ho van calcular ahir partint de les destrosses causades per l'ona expansiva. No han pogut tenir en compte el tipus de substància perquè el despreniment de runa amenaça els agents que treballen sobre el terreny i no han pogut extreure'n mostres.

En aquest càlcul, han tingut present que l'ona expansiva va deixar "escapar" intensitat horitzontalment perquè el pàrquing està obert pels laterals. Altrament, la gran quantitat d'explosiu fa especular els investigadors que ETA pugui haver recuperat la bomba tipus Grozni, que consisteix a ancorar un recipient metàl·lic ple d'explosiu a l'interior del vehicle i col·locar sobre la seva superfície una caixa amb el temporitzador.

Si bé les forces de seguretat treballen amb aquesta hipòtesi, tècnics de la Comunitat de Madrid han arribat a abocar xifres d'entre 500 i 800 quilograms. Segons el vicepresident segon i conseller madrileny de Justícia i Interior, Alfredo Prada, amb menys càrrega no es podria haver produït tanta destrucció. L'atemptat va ensorrar tres plantes de cinc del mòdul D, que van quedar plegades.

NOTÍCIES RELACIONADES