Barcelona

Es posa en marxa un programa europeu per reduir la mortalitat infantil en accidents de trànsit

Es posa en marxa a Catalunya un programa europeu per reduir a la meitat les víctimes infantils en accidents de trànsit. El projecte té un 50% de finançament europeu i la resta l'han pagat entitats catalanes relacionades amb la seguretat viària. La campanya "Euchires", que es va iniciar a Espanya el mes de juny passat, compta amb el suport de la Comissió Europea i de més d'una dotzena d'entitats europees.

Actualitzat
La Fundació Catalana de Seguretat Viària és la promotora de la campanya a Espanya, a la qual s'han unit diferents entitats com l'Associació Espanyola de Montepios de Conductors, que ha portat a terme accions específiques a Aragó, la Rioja, Madrid i el País Valencià. Amb "Euchires" es persegueix que "l'acte de posar-se el cinturó de seguretat es converteixi en un acte reflex que s'adquireixi des de la infància", ha assegurat Gabriel Jodar, un dels impulsors de la campanya a Catalunya, "es tracta d'un missatge que s'ha de transmetre pel boca a boca". El projecte consta de diverses fases, la primera d'aquestes, que va acabar el novembre passat, es va portar a terme a través de fullets, cartells, adhesius, la web ponteelcinturon i la distribució d'una mascota de goma, Gabi, que pot enganxar-se al cinturó per recordar "la necessitat de cordar-se'l només pujar al cotxe", ha explicat Jodar. Fins ara, i segons dades facilitades per la Fundació Catalana de Seguretat Viària, s'han editat 150.000 fullets i adhesius, s'han rebut 115.000 "gabis", "dels quals se n'han repartit la meitat", i s'han preparat una sèrie de jocs interactius a través de la web i instruccions didàctiques. El president de la Fundació Catalana de Seguretat Viària, Josep Gomis, ha assegurat que les mesures que estan portant a terme les institucions, encara que correctes, "no són suficients per frenar la sinistralitat. Fan falta valors i treballar des de la formació i la conscienciació és tasca de tots". En la campanya "Euchires" participen, a més d'Espanya, nou països més de la UE; Bèlgica, Eslovènia, la República Txeca, Portugal, Finlàndia, Alemanya, Suècia, Polònia i Holanda, país del qual va partir la idea i pioner en la seva posada en marxa. En la roda de premsa, els ponents han presentat dades d'un estudi de la Direcció General de Trànsit (DGT) en què es reflecteix que "la meitat dels nens de menys d'un any morts en accidents de trànsit anaven mal subjectats, un 20% dels nens d'entre set i nou anys no porten els sistemes adequats a la seva altura i pes". Segons Jodar, "a Catalunya gairebé 900 nens menors de dotze anys han estat víctimes d'algun accident de trànsit i un 25% no portava cap mesura de retenció infantil. Aquesta és la problemàtica general de la Unió Europea". En l'àmbit europeu, cada any es produeixen més de 40.000 accidents mortals i 1,7 milions de persones resulten ferides, fet que suposa un cost econòmic anual de 160 bilions d'euros. Per grups de població en situació de risc, els joves d'entre 15 i 24 anys ocupen la primera posició (10.000 accidents mortals a l'any), vianants (7.000), motociclistes (6.000) i ciclistes (1.800).
Anar al contingut