Els vehicles es plantegen com una de les solucions a la mobilitat del futur
Els vehicles es plantegen com una de les solucions a la mobilitat del futur

Els venedors, un "greu obstacle" per a la venda de cotxes elèctrics

Un estudi als països nòrdics conclou que només un 8,8% de visites als concessionaris acaben amb la convicció de triar un vehicle elèctric

Xavier DuranActualitzat

Les vendes de cotxes elèctrics augmenten en alguns països i això passa malgrat que la majoria de venedors no hi ajuden gens. Un estudi fet per tres investigadors de la Universitat d'Aarhus (Dinamarca) mostra que quan els possibles clients pregunten per vehicles elèctrics els venedors més aviat els desanimen i els orienten cap a vehicles de gasolina o dièsel.

L'estudi, publicat a "Nature Energy", es va fer amb investigadors que visitaven concessionaris, sense identificar-se, com si tinguessin la intenció de comprar un vehicle. En total, hi va haver 126 experiències de compra a 82 concessionaris de Dinamarca, Finlàndia, Islàndia, Noruega i Suècia.

L'estudi valora diversos paràmetres, com la qualitat del venedor i l'orientació favorable o no cap a la tecnologia de combustió o l'elèctrica. La puntuació global indica la probabilitat que el client acabi comprant un vehicle elèctric. La més baixa surt a Dinamarca i la més alta, a Noruega, on arriba a 3,5 punts sobre 5.

La capital d'aquest país, Oslo, també és la ciutat on la probabilitat que el client quedi convençut de comprar un vehicle elèctric és alta o molt alta, seguida a certa distància per Göteborg (Suècia). En canvi, a Malmö i Lund, a Suècia, i a Copenhaguen i Aarhus, a Dinamarca, la probabilitat calculada és el 0%.

En conjunt, només un 8,8% de les visites acabaven amb la convicció de triar un vehicle elèctric. Fora de Noruega, la probabilitat baixava al 2,9%.

La conclusió de l'estudi és contundent:

"Els concessionaris de cotxes i els venedors són un greu obstacle per a la venda de vehicles elèctrics de passatgers a la regió nòrdica, fet que reflecteix el favoritisme de la indústria i el govern cap als vehicles convencionals i la falta de polítiques substancials o, almenys, efectives per promoure la difusió dels vehicles elèctrics."

Vídeo relacionat: El vehicle elèctric és la solució a la contaminació? Set preguntes amb respostes

Segons els investigadors, l'actitud dels venedors és bàsica, perquè la majoria de consumidors no tenen gaire coneixement de les característiques d'aquests vehicles i perquè el mercat afavoreix els de motor de combustió. Els venedors donaven informació incorrecta o fins i tot deixaven de banda els vehicles elèctrics com a possibilitat.

Entre altres testimonis, els autors assenyalen que el venedor al·legava que el vehicle elèctric no passa dels 80 km/h, que el client s'arruïnaria si el comprava o que els controls d'emissions dels vehicles dièsel o de benzina ja són molt estrictes. En molts casos, deien que no tenien el cotxe en estoc.

Notícia relacionada: La inversió del Tesla xinès a Catalunya es refreda

Tot i això, les vendes de vehicles elèctrics augmenten en alguns països. Durant el primer trimestre d'aquest any, vora la meitat dels nous vehicles matriculats a Noruega eren elèctrics. I en el mateix període, a la Xina es van vendre 142.000 vehicles elèctrics. Això significa només el 2% del total de vendes, però constitueix un augment important respecte al 2017.

ARXIVAT A:
Medi ambientMobilitatEconomia de butxaca
Anar al contingut