Reus

Els treballadors guanyen la demanda contra AENA, que obliga a renegociar els horaris a Reus

El jutjat social de Reus ha decidit a favor dels treballadors d'AENA en el conflcite que tenien amb l'empresa per la imposició d'un nou horari laboral a l'aeroport de Reus. Els sindicats van demandar l'empresa de Foment per la imposició d'horaris a l'aeroport de Reus i van reclamar un cinquè torn per adequar-se a les noves necessitats derivades dels nous vols. Ara les dues parts hauran d'asseure's a negociar.

Actualitzat
Després que el jutjat social de Reus faci pública la sentència, cosa que farà en les pròximes hores, els sindicats es reuniran amb la direcció d'AENA per negociar la nova proposta de torns i horaris dels treballadors a l'aeroport de Reus. Des de fa uns mesos, l'argument de l'empresa que la proposta de la direcció ja incorporava quinze places noves "no tenia prou pes perquè aquestes places no es destinaran a fer torns", segons ha dit el delegat sindical, Leo López. La UGT, sindicat majoritari en el comitè d'empresa, ha manifestat constantment que la proposta d'AENA "era totalment arbitrària, i l'empresa va imposar un horari laboral que repercutirà en un augment d'hores als treballadors", concretament, a l'hivern en tres hores i quaranta-cinc minuts més i a l'estiu en quatre hores i quinze minuts. Els sindicats recorden que existeix un conveni col·lectiu on hi ha un annex amb tots els possibles horaris laborals dels aeroports, tant els que operen les 24 hores del dia com els que no. Segons el conveni, tot el que no estigui recollit en aquest annex s'haurà de negociar entre la direcció de l'empresa i els treballadors. L'altra possibilitat permesa és que AENA, si volia imposar un nou horari operatiu, hauria hagut de presentar aquesta proposta de modificació davant la Comissió d'Interpretació, Vigilància, Conciliació i Arbitratge (Civca). Segons els treballadors, l'empresa no ha presentat la proposta de canvi d'horaris a aquest òrgan estatal i, per tant, han reclamat sempre el dret de negociar-la. Inicialment, la direcció de l'empresa va al·legar que els representants dels treballadors havien presentat les seves propostes al document d'AENA més tard dels vint dies hàbils que permet la llei de procediment laboral. No obstant, després va reconèixer que ho havien fet dins els terminis legals. Així doncs, el principal argument de la direcció per no assistir a la Civca és que existeix una mitjana anual d'horaris en aquells centres, com el de Reus, que hi ha un horari inferior al de les 24 hores al dia. Aquesta al·legació l'han rebutjada els sindicats perquè asseguren que "aquesta mitjana només està prevista per als complements retributius de nocturnitat i de torns horaris. Els treballadors reclamen un cinquè torn Els treballadors de l'aeroport de Reus han manifestat públicament que l'empresa, amb la implantació del nou horari, no ha tingut en compte que les 17 hores diàries les han de fer només quatre persones i "necessitem cinc persones, o sigui, el cinquè torn". Quan es confirmi la sentència favorable als interessos dels treballadors, AENA també estarà obligada a pagar les hores considerades extra que ha fet el personal des que l'empresa va modificar els horaris, de l'octubre al febrer.
Anar al contingut