Brussel·les

Els ministres de Transports de la UE ratifiquen l'acord de "cels oberts" amb els EUA

Els ministres de Transports comunitaris han ratificat finalment per unanimitat l'acord per liberalitzar el trànsit aeri entre la Unió Europea i els Estats Units. El pacte implica que les companyies europees i les nord-americanes podran adquirir fins al 49% d'altres empreses aèries a banda i banda de l'Atlàntic. També suposa que els avions europeus podran enlairar-se cap als Estats Units des de qualsevol aeroport de la Unió, i no només des dels seus respectius països. L'acord permetrà, a més, crear noves rutes i abaratir preus. La proposta ha prosperat després que s'han aconseguit superar les reticències del Regne Unit.

Actualitzat

Els ministres de Transports de la UE han vençut finalment les resistències del Regne Unit i han aprovat per unanimitat l'acord a què es va arribar el 2 de març amb els Estats Units per liberalitzar el trànsit aeri entre les dues ribes de l'Atlàntic. Un acord que podria donar 12.000 milions d'euros de beneficis, crear 80.000 llocs de treball i generar més de 25 milions de passatgers addicionals en els pròxims cinc anys.

El compromís definitiu conté una disposició especial, els detalls de la qual encara no se saben, sobre l'aeroport de Heathrow, que actualment acapara el 40% del trànsit entre Europa i els Estats Units, i que està reservat a només quatre companyies per a les rutes transatlàntiques: British Airways i Virgin Atlantic per part del Regne Unit, i American i United Airlines per la part nord-americana. Tanmateix, es deixaria clar que la UE suspendrà l'acord de cels oberts si Washington no elimina abans de mitjans del 2010 les normes que impedeixen a les companyies europees controlar totalment aerolínies nord-americanes.

Les borses ja feia dies que comptaven que l'acord s'aprovaria, perquè en les últimes setmanes la que en surt pitjor parada, British Airways, ha patit importants pèrdues, mentre que Iberia, que podria reforçar els seus acords amb American Airlines, recull guanys. També la premsa britànica creia que Londres acabaria cedint i les companyies perjudicades ja s'havien mostrat disposades a acceptar l'acord.

Un cop ja es té el suport unànime dels ministres de Transports dels Vint-i-set, l'acord se signarà a la cimera entre els Estats Units i la UE prevista per al 30 d'abril a Washington i entrarà en vigor el 28 d'octubre. La segona fase de la negociació per aprofundir en la liberalització del trànsit aeri hauria de començar amb l'any 2008.

La principal novetat de l'acord de "cels oberts" és que elimina l'anomenada clàusula de nacionalitat present en els actuals acords entre cada Estat membre i els EUA. D'aquesta manera, es permet a qualsevol aerolínia europea volar des dels aeroports de la UE fins a l'altra banda de l'Atlàntic. El compromís inclou també qüestions de convergència reguladora, seguretat, competència, ajudes de l'Estat i codi compartit.

Els Vint-i-set havien exigit a Washington que eliminés la regla que limita al 25% els drets de vot de les empreses europees en les companyies nord-americanes, però finalment els Estats Units no aixecaran aquesta restricció. En matèria de propietat i control, només s'ha aconseguit que les companyies europees puguin accedir a més del 50% del capital total.

VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut