Barcelona

Els mestres que assoleixin els objectius fixats podran millorar de sou i categoria

La nova llei d'educació de Catalunya preveu que les escoles i instituts públics i concertats hagin d'elaborar un projecte educatiu propi, que s'avaluarà i que pot suposar premis o penalitzacions, segons s'escaigui. Segons l'esborrany del decret d'autonomia dels centres que prepara la Generalitat, la bona tasca dels docents es reconeixerà, entre d'altres, amb la millora de categoria -i, per tant, de sou- de l'equip. El decret preveu que els centres tinguin potestat per decidir l'organització de les assignatures i l'alumnat, decisions que haurà de justificar davant d'Educació. Per examinar els centres, es tindran en compte factors com l'opinió dels pares d'alumnes, el progrés acadèmic i l'absentisme escolar.

Actualitzat
Els centres públics i concertats hauran d'elaborar un projecte educatiu propi per un termini de quatre anys, segons preveu la LEC. Hi hauran de concretar el currículum acadèmic, el projecte lingüístic i decidir la distribució de les matèries, tant per cursos com per etapes. En aquest sentit, fins i tot poden trencar amb el sistema actual d'agrupament dels alumnes per edat o bé canviar l'organització horària actual, sempre que ho justifiquin i que la Generalitat els doni l'autorització per fer-ho. L'objectiu últim, subratlla el govern, és millorar el rendiment dels alumnes.

El decret considera obligatori que hi hagi tres càrrecs directius (director, cap d'estudis i secretari) i dóna al primer poder per nomenar el personal interí per cobrir substitucions, així com per imposar sancions disciplinàries per faltes lleus al personal del centre. A més, haurà de proposar al govern la plantilla que necessita i fixar quins requisits són necessaris per cobrir determinats llocs de treball.

Tot aquest projecte s'avaluarà, de forma tant interna com externa, mitjançant l'Agència d'Avaluació, a partir d'aspectes com l'absentisme escolar, el progrés acadèmic, la satisfacció de pares i mares o la quantitat d'alumnes que continuïn els estudis més enllà dels anys obligatoris.

Dels resultats en dependrà l'arribada de fons públics. Si els resultats no són satisfactoris, la Generalitat podrà fer canvis en l'equip directiu o podrà obligar a revisar el projecte del centre. En canvi, si s'assoleixen els objectius, els docents podran millorar de categoria i de sou i l'escola o institut podrà rebre la distinció de centre de referència educativa. El decret d'autonomia dels centres es podria aprovar en un termini de quatre mesos.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut