Els mercats de Barcelona van rebre 66,8 milions de visites al 2016, prop d'1,5 milions més que l'any anterior

Els mercats de Barcelona van rebre 66,8 milions de visites al 2016, prop d'1,5 milions més que l'any anterior

Els mercats de Barcelona van rebre 66,8 milions de visites al 2016, prop d'1,5 milions més que l'any anterior

ACN Barcelona.-Els mercats de Barcelona van rebre 66.815.394 visites al llarg del 2016, prop d'un milió i mig de visites més que l'any anterior (65.348.666). Es confirma així una tendència a l'alça en el nombre de persones que van als mercats municipals de la ciutat. Segons ha informat l'Ajuntament, aquest 2017 invertirà 33 milions d'euros en la reforma i construcció de nous mercats, 11 milions més dels que es van invertir l'any passat. Més de la meitat de la inversió des darrers dos anys s'ha concentrat en el Mercat de Sant Antoni. Durant el 2016 també s'han fet 156 millores, com adequar cambres frigorífiques a diversos mercats. Pel que fa a la despesa mitjana dels usuaris, l'any passat va ser de 16 euros, superior a l'any anterior però encara més baix que l'import d'abans de la crisi.

L'Ajuntament invertirà 33.031.485 euros en obres de millora o nova construcció dels mercats municipals durant l'any 2017. Destaquen l'inici de les obres dels mercats de Sant Andreu, Bon Pastor, i de la Vall d'Hebron o la finalització de les obres del Mercat de Sant Antoni. Així, s'invertiran 11 milions més que l'any passat, quan el volum total d'inversió va ser de 22.515.724 euros. A banda, durant el 2016, es van fer 156 millores d'abast petit i mitjà amb una inversió de 2.572.346?, l'adequació de les cambres frigorífiques de Les Corts, Hostafrancs, Carmel i Sant Gervasi per valor de 870.472? i actuacions de manteniment per valor de 1.001.354?Respecte el cost mig de la compra que es realitza, el tiquet mig es situa en els 16?, el que significa un lleuger augment respecte l'any 2011, quan va ser de 14,7?. Encara està per sota, però, de la compra mitja que hi havia abans de la crisi econòmica. L'any 2009, se situava en els 17,8?. L'any passat es van obrir més expedients d'amortització per tal de recuperar llicències de parades en actiu i poder iniciar així processos de remodelació i actualització dels diferents equipaments. Amb aquest objectiu, l'any 2016 es van amortitzar fins a 100 establiments (320 parades), mentre que l'any 2015, se n'havien amortitzat 30 (101 parades). Aquestes mesures han portat a "l'esponjament i l'ordenació comercial des mercats, singularment del Mercat de la Boqueria, Galvany i Sagrada Família", segons l'Ajuntament. En el mateix sentit, durant el 2016 s'han subhastat, adjudicat i posat en funcionament 20 parades tancades per tal d'impulsar noves activitats comercials.La transformació dels mercats ha suposat també la incorporació de 6 mercats al projecte de Mercats Verds, després que l'any 2015 es fes la prova pilot amb el Mercat de la Llibertat. Els mercats que s'hi ha incorporat són els de Concepció, Horta, Clot, Les Corts, Lesseps i Sant Marí, als quals properament s'afegirà el de Sants.També s'ha posat en marxa una prova pilot de recollida de fracció de residus plàstic al Mercat de la Llibertat. I a l'ampliació del nombre de Mercats lliures de bosses de plàstic. Amb la incorporació dels mercats de l'Estrella, Trinitat, Bon Pastor, Poble Nou, Lesseps, Sant Gervasi, Felip II i Horta, ja són 23 els mercats adherits a aquest programa. 6.300 escolars als mercatsD'altra banda, durant el curs 2015-2016, s'ha produït un fort increment en el nombre de visites d'escolars als mercats. Un total de 6.311 alumnes han visitat els mercats, és a dir, un 48% més que l'any anterior, quan el nombre va ser de 4.260 infants i joves. Hi han participat 110 centres educatius. També s'han rebut més de 30 visites de delegacions de 15 països diferents que utilitzen els mercats de la capital catalana com a referent per a la gestió dels seus mercats. Pel que fa al programa d'accions per dinamitzar els mercats ha comportat més de 250 accions diferents al llarg del 2016. Entre elles, s'han fet: 15 Tasts de Nits i, 2 Tastets de Migdia (Vermuts) a 15 mercats, dos celebracions de 50è aniversaris (Felip II i Sant Martí) tallers de cuina i tasts per promocionar el consum de productes de temporada i proximitat, activitats en col·laboració amb altres entitats com biblioteques i museus, activitats familiars i infantils, tallers de reaprofitament d'aliments,...Des de l'IMMB, s'han promogut activitats globals per a la promoció dels mercats municipals, d'entre les quals cal destacar la 7a edició de la Fira Mercat de Mercats, enguany amb la participació de més de 270.000 persones, que té per objectiu promocionar el producte de proximitat; la tercera edició Setmana Internacional dels Mercats, amb el lema 'Estima el teu mercat' i entre el 15 i el 31 de maig es van realitzar més de 40 activitats gastronòmiques, lúdiques, infantils, musicals, i de promoció de l'alimentació saludable.