Els "fitipaldis" es redueixen d'un 7% al 0,5% gràcies al carnet per punts

El carnet per punts ha servit per disminuir el nombre d'infraccions per excés de velocitat. Amb 5 anys, els radars han passat de detectar un 6,8% de vehicles a més de 140 quilòmetres a un 0,5%, segons s'ha revelat en unes jornades a Madrid pels 5 anys de l'aniversari del carnet per punts. Durant aquests període, més de 4 milions de conductors, un 16%, han perdut algun punt, la majoria per excés de velocitat.
Els "fitipaldis" es redueixen d'un 7% al 0,5% gràcies al carnet per punts
Madrid

Els "fitipaldis" es redueixen d'un 7% al 0,5% gràcies al carnet per punts

El carnet per punts ha servit per disminuir el nombre d'infraccions per excés de velocitat. Amb 5 anys, els radars han passat de detectar un 6,8% de vehicles a més de 140 quilòmetres a un 0,5%, segons s'ha revelat en unes jornades a Madrid pels 5 anys de l'aniversari del carnet per punts. Durant aquests període, més de 4 milions de conductors, un 16%, han perdut algun punt, la majoria per excés de velocitat.
Imatge d'arxiu d'un conductor.

L'excés de velocitat és la causa majoritària de la pèrdua de punts del carnet.

Ara fa 5 anys que va entrar en vigor el carnet per punts i s'ha fet balanç. Els radars han passat de detectar un 6,8% de vehicles a més de 140 quilòmetres per autopista i autovia el 2005 a un 0,5% dels vehicles el juliol del 2010.

El ministre de l'Interior, Antonio Camacho, ha destacat que l'entrada en vigor del carnet per punts ha comportat "un canvi profund del comportament dels conductors" que s'ha deixat notar, sobretot, en la velocitat, segons ha dit en les jornades pel cinquè aniversari del permís de circulació per punts. També s'han reduït els casos detectats per positiu en alcoholèmia, que han baixat a la meitat, del 4,2% han passat a l'1,8%.

En la mateixa línia, Camacho ha destacat que 2 milions de conductors que abans del permís de conduir per punts no utilitzaven el cinturó de seguretat ara ho fan, i pràcticament tots els motoristes utilitzen el casc per conduir. A més, ha donat a conèixer que 21 dels 25 milions de conductors no han perdut cap punt des que va entrar en vigor el nou permís el juliol de 2006. Ara bé, 4 milions de conductors, un 16%, han perdut algun punt del carnet, la majoria per excés de velocitat. D'aquests, 3 milions només han comès només una infracció, mentre que la resta són incidents.

En termes generals, el 95% de persones que cometen un delicte contra la seguretat viària no torna a fer-ho, mentre que només un 5% són reincidents.

De la mateixa manera que el carnet per punts, la introducció dels delictes de trànsit en el codi penal, segons el fiscal delegat de seguretat viària, Bartolomé Vargas, també té un "aspecte educatiu".

El ministre de l'Interior ha recordat que el 2004 la sinistralitat viària "s'havia arribat a convertir en un problema greu" i "molts pensaven que era una espècie de maledicció de la qual era impossible despendre's", però en aquests anys, ha continuat, "ha aconseguit superar l'objectiu europeu de reduir un 50% les víctimes mortals per trànsit entre 2001 i 2010, amb 55 morts menys".