Els fills d'Agustí Centelles demanden una revista dels testimonis de Jehovà per retocar i difondre una foto del seu pare

Els fills del fotògraf Agustí Centelles, Sergi i Octavi, reclamen més de 90.000 euros a la revista religiosa "Atalaya" per la publicació, el 1994, d'una instantània del seu pare de la Guerra Civil. Es tracta de la cèlebre fotografia "Mater dolorosa", que Centelles (València, 1909 - Barcelona, 1985) va fer després del bombardeig de la ciutat de Lleida l'any 1937. Hi apareix una dona plorant desconsoladament al costat del cadàver del seu marit al cementiri de la ciutat. Segons un dels fills el fons de la fotografia va ser modificat i la imatge va ser retallada, a la vegada que es va ometre l'autoria de la instantània.
Els fills d'Agustí Centelles demanden una revista dels testimonis de Jehovà per retocar i difondre una foto del seu pare
Lleida

Els fills d'Agustí Centelles demanden una revista dels testimonis de Jehovà per retocar i difondre una foto del seu pare

Els fills del fotògraf Agustí Centelles, Sergi i Octavi, reclamen més de 90.000 euros a la revista religiosa "Atalaya" per la publicació, el 1994, d'una instantània del seu pare de la Guerra Civil. Es tracta de la cèlebre fotografia "Mater dolorosa", que Centelles (València, 1909 - Barcelona, 1985) va fer després del bombardeig de la ciutat de Lleida l'any 1937. Hi apareix una dona plorant desconsoladament al costat del cadàver del seu marit al cementiri de la ciutat. Segons un dels fills el fons de la fotografia va ser modificat i la imatge va ser retallada, a la vegada que es va ometre l'autoria de la instantània.
Les revistes religioses pertanyents als testimonis de Jehovà "Atalaya" i "¡Despertad!"

Les revistes religioses pertanyents als testimonis de Jehovà "Atalaya" i "¡Despertad!"

La imatge va ser publicada el 1994 a la revista "Atalaya", de la qual es van distribuir 16 milions d'exemplars a tot el món, en 115 idiomes. Concretament, la fotografia va arribar a uns 150 països, com Mèxic, Canadà, Austràlia, Sud-àfrica, els Estats Units, Filipines o el Japó.

"L'entitat religiosa la va agafar sense permís, no hi va posar el nom de l'autor, la va fragmentar, la va modificar, li va treure el fons, li va posar text a sobre i la va imprimir 16 milions de vegades en 150 edicions diferents", afirma el fill menor d'Agustí Centelles.

Demanda en curs

Però no va ser fins a quinze anys després, el 2009, quan la família Centelles va descobrir aquesta irregularitat gràcies a l'advertència d'un anònim que va denunciar el fet en un fòrum d'exmembres de testimonis de Jehovà.

Els fills del fotoperiodista asseguren que han intentat arribar a un pacte extrajudicial amb la revista religiosa per posar fi a aquest conflicte, però haurien ignorat fins ara les seves "justes reclamacions" i "no hi ha hagut manera possible d'arribar a un acord per corregir aquesta situació", segons asseguren les mateixes fonts.

La demanda interposada per la família, doncs, segueix el seu curs i el pròxim 12 de maig se celebrarà la vista prèvia del judici al jutjat mercantil número 3 de Madrid.