Detall de l'ofrena floral que familiars i amics de les víctimes de la tragèdia de Germanwings han fet per recordar el segon aniversari del succ…
Detall de l'ofrena floral que familiars i amics de les víctimes de la tragèdia de Germanwings han fet per recordar el segon aniversari del succés. Imatge del 23 de març de 2017 (horitzontal)

Els familiars de les víctimes de la tragèdia de Germanwings demanen "consciència" per evitar més sinistres com el seu

ACN El Prat de Llobregat.-Familiars i amics de les víctimes que viatjaven a l'avió de Germanwings que es va estavellar als Alps han fet aquest dijous una crida a la "consciència" política i social per evitar que es repeteixi un fet similar. En la vigília del segon aniversari del succés, un centenar de persones s'ha reunit a l'exterior de l'aeroport del Prat per recordat els 150 passatgers i tripulants que van perdre la vida en el vol que el 24 de març de 2015 viatjava de Barcelona a Düsseldorf, i que el copilot Andreas Lubitz va fer caure deliberadament. La presidenta de l'Associació d'Afectats, Sílvia Chaves, ha assegurat que l'acte commemoratiu és "un toc d'atenció" cap als governants i a la societat per a què recordin el sinistre i el motiu que el va provocar. Les famílies viatjaran ara a Le Vernet (França) per inaugurar un monument de record a les víctimes, on s'inclouran elements personals de cadascuna d'elles.

El silenci ha estat el protagonista de l'homenatge que aquest dijous han celebrat a l'Aeroport de Prat amics i familiars de les víctimes de la tragèdia de Germanwings, en plena vigília del segon aniversari del succés. Un breu discurs per part de la presidenta de l'Associació d'Afectats pel Vol GWI 9525, Sílvia Chaves, i la lectura d'un poema escrit per una de les familiars han donat peu a una emotiva ofrena floral de roses vermelles, que han estat dipositades al monument de record al succés."Per a nosaltres, les víctimes sempre estan presents, però mereixen que la societat les segueixi recordant i que tot el món sigui conscient que allò que va ocórrer es pot tornar a repetir", ha afirmat Sílvia Chaves, que ha senyalat que l'acte també està plantejat com "un toc d'atenció" per a què els responsables polítics i la societat "siguin conscients del que va passar".Aquesta mateixa tarda, les famílies tenen previst volar a França per desplaçar-ne a Le Vernet, el poble més proper al punt on es va estavellar l'avió de Germanwings. Demà, quan farà just dos anys del sinistre, inauguraran en aquest petit poblet un monument de record a les víctimes. La descoberta es farà en un lloc temporal, ja que la previsió es traslladar l'escultura a alta muntanya durant l'estiu.El vicepresident de l'Associació d'Afectats, Eduardo Ruiz, ha detallat que el monument consisteix en una "esfera solar" de 5 metres de diàmetre, la qual està ideada per poder divisar-se a més de 700 metres de distància. Al seu interior, ha relatat Ruiz, s'hi ubicaran 149 petites esferes de fusta, una per cadascuna de les víctimes. Dins aquestes esferes, demà els familiars hi guardaran objectes personals de les persones que van perdre la vida en el sinistre, i posteriorment es precintaran totes. Finalment, el dissabte 25, les famílies retornaran a Barcelona per celebrar un concert a l'Església del Monestir de Pedralbes.La investigació judicial, "tremendament lenta"Aquest passat mes de gener, l'Associació d'Afectats pel Vol GWI 9525 va comunicar que un 80% de les famílies de les víctimes havien cobrat la indemnització, després d'haver tancat un acord amb la companyia aèria i les asseguradores per no dur el cas a la via judicial. Mentrestant, el 20% restant dels afectats sí que continua endavant amb el litigi judicial. El vicepresident de l'Associació d'Afectats ha explicat aquest dijous que desconeix en quin punt es troba la causa "perquè és un tema privat de cada família", si bé ha assegurat que la instrucció penal que s'està desenvolupant a França està sent "tremendament lenta".Accident deliberatL'avió de Germanwings estavellat als Alps francesos el 24 de març de 2015 es va endur la vida de 150 persones, entre passatgers i tripulació. Una cinquantena de les víctimes vivien a Catalunya i 67 eren alemanyes. Entre elles, hi havia 16 estudiants d'intercanvi que havien passat uns dies amb alumnes d'un institut de Llinars del Vallès.Tot i que inicialment es va apuntar a un accident, pocs dies després de la tragèdia la Fiscalia de Marsella revelava que havia estat el copilot qui havia fet caure l'avió deliberadament. Segons el fiscal, l'ideòleg del succés va ser Andreas Lubitz, de 28 anys, que va aprofitar un moment en què es va quedar sol dins la cabina per tancar-ne l'accés i impedir que ningú evités el descens de la nau. Lubitz estava de baixa i en tractament psicològic, sense haver-ho comunicat a l'empresa, com va ratificar un informe de l'Oficina francesa d'investigació i Anàlisi per a la Seguretat de l'Aviació Civil (BEA) publicat l'abril de l'any passat. Aquest document va desvetllar que un metge havia demanat al copilot que es tractés en un hospital psiquiàtric dues setmanes abans de la tragèdia als AlpsA principis d'aquest 2017, la Fiscalia alemanya va senyalar el copilot com a únic responsable dels fets, ja que patia "un episodi psicòtic depressiu". Amb tot, algunes famílies sostenen que la culpa no va ser tant sols de Lubitz i insisteixen que Germanwings hauria d'haver-lo vigilat. Els familiars de les víctimes alemanyes, al seu torn, han presentat una demanda contra l'escola de vol americana ATCA (Airline Training Center Arizona), on Andreas Lubitz es va formar.

Anar al contingut