Barcelona

Els tripulants poden obrir la porta de la cabina des de fora, tret que es bloquegi des de dins

El sistema d'obertura de la porta de la cabina es comprova abans de cada vol

RedaccióActualitzat

La porta d'accés a la cabina d'un avió es pot obrir sempre des de fora, fins i tot quan no hi ha ningú a dins, si no és que es bloquegi, ha assegurat el secretari del SEPLA, pèrit i investigador d'accidents, Álvaro Gammicchia, a l'agència de notícies EFE. L'expert ha explicat que existeix un protocol per fer-ho per si, per exemple, el pilot que hi ha a dins s'hagués desmaiat.

Aquest protocol recull totes les opcions possibles per poder obrir la porta basada en codis que només coneixen els membres de la tripulació. Per accedir a la cabina de manera estàndard, el tripulant marca un codi que dins la cabina es tradueix en un avís acústic que sona una única vegada. En aquest cas, i a través d'unes càmeres situades a fora de la cabina, els pilots poden comprovar que no es tracta de ningú aliè a la tripulació abans d'obrir la porta.

Des de fora, la tripulació també es pot comunicar amb l'interior de la cabina a través d'un microtelèfon per avisar, a través de claus que només coneixen ells, si estan demanant entrar sota coaccions.

En cas d'emergència, es teclejarà un codi diferent al panell d'accés a la cabina i es produirà un so estrident ininterromput i la porta s'acabarà obrint automàticament, si no és que des de dins es bloquegi. El pilot disposa de 20 segons per bloquejar la porta i anul·lar l'accés si comprova per la càmera alguna situació de risc.

En qualsevol cas, Gammicchia assegura: "Els protocols establerts garanteixen que totes les circumstàncies estan garantides, fins i tot en el cas que la cabina estigui buida perquè hagin hagut de sortir els dos pilots." Això sí, des de l'enlairament de l'aeronau i per qüestions de seguretat, la cabina ha d'estar sempre tancada.

El sistema d'obertura i els seus codis es revisen abans de cada vol

A més, el sistema d'obertura de la porta de la cabina dels pilots d'un avió i els seus codis d'accés es revisen abans de cada vol, com a part del protocol de seguretat, tant el seu funcionament com la composició de la clau, segons han confirmat el degà del Col·legi de Pilots (COPAC), Luis Lacasa, i el professor de l'assignatura d'Investigació d'Accidents Aeris a l'escola de pilots Adventia, Raúl Vicente.

La causa més habitual per la qual un pilot pot abandonar la cabina és per necessitats fisiològiques, encara que també pot marxar per comprovar qüestions mecàniques, com les ales o l'estat dels motors, ha assegurat.

Gammicchia ha lamentat la informació publicada per "The New York Times", que assegura que un dels pilots era fora de la cabina abans de la caiguda de l'avió i no hi va poder tornar a entrar, i ha apuntat que les filtracions d'aquest tipus només serveixen per generar dubtes i especulacions. Lacasa i Vicente també han remès qualsevol conclusió a les investigacions oficials.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut