Madrid

Els equips de rescat arriben al focus de l'explosió a l'aeroport de Barajas però encara no hi ha rastre dels dos desapareguts

Els efectius que treballen per desenrunar l'aparcament de la T-4 de l'aeroport de Barajas on ETA va fer esclatar una furgoneta bomba dissabte passat han aconseguit arribar a la zona zero de l'explosió al migdia, dos dies després dels atemptats, i continuen les seves tasques sense trobar indicis dels dos desapareguts. A mesura que passen les hores, tot apunta, desgraciadament, que poden ser dues víctimes més en la llista d'assassinats per ETA. El ministre Rubalcaba ha visitat els familiars mentre continuen les investigacions.

Actualitzat

Les tasques de desenrunament de la T-4 de l'aeroport de Barajas són lentes. Els bombers han aconseguit arribar al lloc de l'explosió al migdia. Qualsevol cosa pot ser clau en la investigació, com ara un tros de ferralla que han trobat a la zona i que la policia científica ha apartat de seguida perquè podria pertànyer a un vehicle d'un color semblant al de la furgoneta bomba. A més, ni que sigui remotíssima, encara hi ha una mínima possibilitat de trobar vius sota la runa els dos desapareguts.

El ministre s'ha reunit aquest 1 de gener amb els familiars dels dos equatorians dels quals no es tenen notícies després de l'explosió. A petició dels familiars, el ministre els ha acompanyat en una furgoneta de color blanc a visitar el punt de l'atemptat. Rubalcaba els ha promès que els equips de rescat intensificaran la recerca.

Els bombers tenen com a objectiu prioritari trobar els desapareguts sigui quin sigui el seu estat. De fet, els equips de rescat només han parat uns minuts a les dotze de la nit, però sense brindar per respecte als dos desapareguts. Els equips han incorporat gossos ensinistrats en la localització de persones, que, com les excavadores, treballen amb minuciositat entre les 30.000 tones de runa provocades per l'explosió de la furgoneta bomba.

Pel que fa a les investigacions policials, s'incrementen fins a 500 o 800 els quilos d'explosius que ETA hauria utilitzat en l'atemptat. Però sobre el comando autor de l'acció no hi ha cap novetat.

Normalitat a la terminal

Aquest matí Barajas ha tornat a operar amb normalitat. L'1 de gener és un dia de pocs vols perquè és festiu. L'aeroport té previstes 900 operacions, més de la meitat de les quals es fan per la T-4. El que funciona parcialment és l'aparcament de la nova terminal, per això es demana als viatgers que utilitzin el transport públic.

S'avança molt lentament

La potent explosió que va sacsejar l'aparcament de la terminal T-4 de Barajas va destrossar totalment el mòdul D de la instal·lació i va deixar inoperatiu la resta del pàrquing. Les feines ininterrompudes finalment han permès accedir al mòdul afectat i s'ha pogut començar a extreure algun vehicle. Això ha facilitat que la Policia Nacional examinés els primers cotxes sencers que s'han extret d'entre les restes del mòdul. Els vehicles estaven completament calcinats o aixafats, i després de treure'n els sostres s'ha pogut comprovar que a dins no hi havia restes humanes.

Pel que fa a les persones que tenien el cotxe al mòdul afectat, la policia els ha aconsellat que esperin fins dimarts per acudir a l'aeroport a recollir-lo o obtenir-ne informació. En els pròxims dies està previst traslladar-los a un aparcament habilitat als voltants de les instal·lacions. Al matí s'ha preparat un taulell per atendre els propietaris dels vehicles afectats.

L'atemptat de Barajas és el novè que perpetra ETA contra algun aeroport espanyol. El darrer va ser el juny del 2005, quan una granada va explotar sense causar víctimes a l'aeroport civil de Saragossa. En el d'aquest dissabte, però, l'organització va utilitzar la càrrega explosiva més gran dels darrers quinze anys, un mínim de 200 quilos d'explosius, si es confirmen els càlculs de la policia científica i els Tedax. Cal remuntar-se fins al 29 de maig del 1991, en l'atemptat contra el quarter de la Guàrdia Civil de Vic, per trobar una quantitat d'explosius similar.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut