Els empresaris volen que el Govern pagui amb diners publicoprivats les obres pendents entre Bracons i l'AP-7 a Girona

Els empresaris volen que el Govern pagui amb diners publicoprivats les obres pendents entre Bracons i l'AP-7 a Girona

Els empresaris volen que el Govern pagui amb diners publicoprivats les obres pendents entre Bracons i l'AP-7 a Girona

Vista en pla general d'una de les entrades del túnel de Bracons, a la Vall d'en Bas presa el juliol del 2017 (horitzontal)

Vista en pla general d'una de les entrades del túnel de Bracons, a la Vall d'en Bas presa el juliol del 2017 (horitzontal)

ACN Olot.-Diferents associacions empresarials (Cambra de Comerç, PIMEC o Euram entre d'altres) han presentat un manifest reclamant desencallar "amb urgència" les variants d'Olot i Les Preses. Fa un any van firmar un altre document on demanaven que es fessin aquestes carreteres amb doble carril de circulació per banda, una idea que es va descartar després del pacte del Departament de Territori amb els alcaldes d'Olot, Les Preses i la Vall d'en Bas a principis d'any. Tot i això, els signants mantenen aquesta petició i n'afegeixen més. Una d'elles té a veure amb el finançament d'aquestes obres, enteses com una peça més d'una millora troncal de la mobilitat a les comarques interiors de Girona i lligada al Corredor Mediterrani. En concret, demanen que la Generalitat articuli la sortida dels túnels de Bracons amb l'AP-7 al seu pas per Girona i que aposti per la fórmula del peatge a l'ombra.

Això vol dir fer aquestes dues variants però també convertir el tram entre Besalú i la variant de Banyoles en una via "d'alta capacitat". Per fer front a aquesta despesa proposen fer-ne un pagament a crèdit mitjançant el finançament privat. Un any més tard del seu primer manifest, lamenten que s'hagi avançat "poc" ja que només s'ha portat endavant l'estudi d'impacte ambiental de la variant de Les Preses. Està previst que el conseller Josep Rull visiti la Garrotxa la setmana que ve per presentar un calendari de les diferents fases de construcció. Quinze entitats empresarials diferents de les comarques gironines i Osona han tornat a firmar un manifest conjunt amb les variants d'Olot i Les Preses com a eix troncal. Entre els signants hi ha la Cambra de Comerç de Girona, Pimec Girona, els cercles Euram d'Osona, la Garrotxa, el Ripollès i l'Alt Empordà entre d'altres. El primer cop que van fer un document d'aquesta mena va ser l'any passat amb la petició que aquestes dues infraestructures tinguessin dos carrils per banda. Alertaven, entre d'altres, que la carretera es podria quedar curta per previsió de vehicles. Aquesta opció es va acabar descartant després del consens al qual va arribar la Generalitat amb els tres ajuntaments signants: Olot, Les Preses i la Vall d'en Bas. Un any després, una de les sensacions que tenen és que s'ha avançat poc. "Ha passat un any i gairebé no s'ha avançat. L'únic que s'ha fet és licitar l'estudi informatiu i d'impacte ambiental de la variant de Les Preses i d'això en fa poc", lamenta el responsable d'ordenació del territori de la Cambra de Comerç de Girona, Josep Santandreu. També lamenta que un dels punts calents encara per endreçar segueixi obert. És a la zona de l'Hostal del Sol, a Olot, on ha d'acabar la feina d'una banda del Ministeri de Foment i ha de començar la de la Generalitat. Un tema que ha estat disputat aquest mateix mes amb declaracions públiques del ministre Íñigo de la Serna i el conseller de Territori i i Sostenibilitat, Josep Rull. "No hi ha data per començar la variant d'Olot ni s'ha desencallat com resoldran les administracions aquest punt en concret de l'Hostal del Sol", afirma. El manifest demana que es faci un túnel o un fals túnel en aquest punt en concret. El motiu és el rebuig veïnal que suposa no fer-ho ja que aïllaria aquest barri de la resta de la capital garrotxina amb una via de quatre carrils. Una peça del Corredor Mediterrani Una de les noves peticions que incorporen al manifest d'enguany, en el punt cinquè del text, és el pagament a crèdit de les obres. Parlen d'un "finançament privat" des del túnel de Bracons fins a l'AP-7 a Girona. Això implicaria, segons ha detallat Santandreu, les obres pendents entre aquestes dues vies. Això inclou les variants d'Olot i Les Preses, però també "vies d'alta capacitat" entre Besalú i Banyoles, el desdoblament de la variant de Banyoles fins el tram que enllaça amb l'autopista a Girona. Tot aquest tronc seria per ells clau per millorar la mobilitat de les comarques gironines d'interior i una "infraestructura necessària per donar contingut al Corredor del Mediterrani" ja que permetrà "que els territoris de les comarques d'interior puguin connectar-se, de forma moderna i ràpida, amb els centres logístics existents". Santandreu assegura que la idea de pagar a crèdit aquestes obres la va plantejar per primer cop la mateixa Generalitat. "Aquest és un tema que ara mateix no sabem com ha anat evolucionant però almenys no tenim constància de que estigui concretat: era una bona solució per accelerar les obres i fer-les en un sol tram", segons Santandreu. En el document volen que el tram entre Besalú i Banyoles sigui "un tram d'alta capacitat". Santandreu explica que això vol dir que ells serien partidaris d'un doble carril tot i que podrien estudiar la proposta de trams d'avançament ràpid de doble carril però no en tot el recorregut, segons assegura en declaracions a l'ACN. Els empresaris esperen que el conseller Josep Rull doni més detalls de calendari d'obres i de propostes de finançament en una visita a la Garrotxa prevista el dimarts de la setmana que ve. Malgrat el poc avenç al cap d'un un any des del primer manifest, Santandreu és de l'opinió que s'ha imposat la necessitat de fer aquesta via no només a la Garrotxa sinó també a fora. "S'està arribant a la conclusió que és una de les carreteres més urgents de Catalunya sinó la que més", apunta. Una conclusió que ha arribat, creu, a despatxos de Girona i Barcelona i que farà possible desencallar l'obra.