Els darrers ajustaments horaris a l'R16 i l'R15 aconsegueixen incrementar la puntualitat fins al 90% i 80%

Els darrers ajustaments horaris a l'R16 i l'R15 aconsegueixen incrementar la puntualitat fins al 90% i 80%

Els darrers ajustaments horaris a l'R16 i l'R15 aconsegueixen incrementar la puntualitat fins al 90% i 80%

ACN Tortosa.-Els darrers ajustaments horaris de les dues línies de regionals de Rodalies al sud de Catalunya, R16 i R15, han permès incrementar els nivells de puntualitat fins al 90%, en el cas de l'R16 (Tortosa-Barcelona), i del 80% pel que respecta a l'R15 (Riba-roja d'Ebre-Barcelona). Segons dades facilitades pel Departament de Territori i Sostenibilitat, aquests percentatges s'han aconseguit en els primers deu dies de l'aplicació dels nous ajustaments horaris que es van implementar a partir del 12 de novembre, coincidint amb l'aturada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea (Baix Ebre). El temps mig previst als horaris comercials en un trajecte de l'R16 entre Tortosa i Barcelona estació Passeig de Gràcia és de 2 hores 28 minuts. El retard mig en aquests primers deu dies és de 4 minuts, assolint un índex de puntualitat del 90%, una xifra que la Generalitat considera òptima.

Si tenim en compte el retard mig d'aquests nous horaris, el temps real entre Tortosa i Barcelona Passeig de Gràcia és de 2 hores 32 minuts, 4 minuts menys que després dels ajustaments fets el passat 5 d'agost, i 15 minuts menys que el temps real del trajecte que hi havia a l'estiu abans que la Generalitat acceptés aquestes modificacions horàries. De fet, al juliol la diferència entre el temps mig previst als horaris comercials era de 2 hores 22 minuts però el retard era de 25 minuts, amb una puntualitat del 23%, i un temps real de trajecte de 2 hores 47 minuts. Els primers reajustaments horaris implementats el 5 d'agost van aconseguir reduir el temps real del trajecte en 11 minuts i amb un nivell de puntualitat que va arribar al 77% després de tres mesos. Ara, la nova modificació horària ve motivada d'una banda per ajustar els horaris un cop s'han acabat les afectacions per les obres que Adif s'havia compromès: tercer fil a València, l'enclavament de Mont-roig del Camp i la renovació de la via d'accés a l'Estació de França. De l'altra, s'ha hagut de readaptar la malla de circulació per l'aturada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea, que ha provocat modificacions horàries a l'R15 i R16 però també a l'R2 Sud.Amb tot, des de la Generalitat s'adverteix que el "gran problema" de l'R16 segueix sent el tram de via única entre Vandellòs i Vila-seca. Adif ha incomplert reiteradament la previsió de calendari sobre la posada en marxa de la doble via, la darrera data és maig del 2017, però des del Departament de Territori s'insisteix amb aquest requeriment. Segons càlculs tècnics, l'entrada en servei d'aquesta doble via permetria reduir el trajecte entre Tortosa i Barcelona entre 30 i 40 minuts.L'R15 aconsegueix una puntualitat del 80%Aquest 12 de novembre, a diferència de l'agost que només va ser l'R16, també es van implementar una modificació dels horaris de l'R15, una de les línies ferroviàries en pitjors condicions de manteniment del país. La Generalitat va acceptar aquests ajustaments després d'aconseguir el compromís d'Adif d'invertir 13 MEUR entre el 2017 i 2018 per arranjar la infraestructura entre Riba-roja d'Ebre i Reus i suprimir les nombroses Limitacions Temporals de Velocitat (LTV) que hi ha la línia i que fa que en trams de diversos quilòmetres el tren hagi de rebaixar la velocitat fins als 30 km\/hora. Segons aquestes dades, el temps mig previst als horaris comercials en un trajecte de l'R15 entre Riba-roja d'Ebre i Barcelona estació Passeig de Gràcia és de 3 hores 2 minuts. El retard mig en aquests primers deu dies és de 6 minuts, assolint un índex de puntualitat del 80%.Si tenim en compte el retard mig d'aquests nous horaris, el temps real entre Riba-roja d'Ebre i Barcelona Passeig de Gràcia és de 3 hores 8 minuts, 11 minuts menys que el temps real del trajecte que hi havia abans que la Generalitat acceptés aquestes modificacions. De fet, al juliol la diferència entre el temps mig previst als horaris comercials era de 2 hores 54 minuts però el retard era de 25 minuts, amb una puntualitat del 40%, i un temps real de trajecte de 3 hores 19 minuts.