Alcaldes metropolitans com el de Cornellà, Antoni Balmón, la de Santa Coloma, Núria Parlon, i la de l'Hospitalet, Núria Marín, durant la cimera…
Alcaldes metropolitans com el de Cornellà, Antoni Balmón, la de Santa Coloma, Núria Parlon, i la de l'Hospitalet, Núria Marín, durant la cimera sobre la qualitat de l'aire el 6 de març del 2017 (horitzontal)

Els cotxes de més de vint anys no podran circular els dies feiners per l'entorn de Barcelona a partir del 2019

Actualitzat

ACN Barcelona.-Els cotxes matriculats abans de l'1 de gener de 1997 i les furgonetes amb matrícula prèvia a l'1 d'octubre de 1994 no podran circular per l'entorn de Barcelona (40 municipis) els dies feiners a partir de l'1 de gener del 2019. Això afectarà 106.018 turismes (un 7% respecte al total del parc mòbil) i 22.049 furgonetes (un 16%). Cada municipi podrà aplicar restriccions més estrictes. A més, a partir del proper 1 de desembre, aquests mateixos vehicles estaran restringits en episodis contaminants. Aquests són alguns dels acords que s'han pres durant la cimera sobre la qualitat de l'aire a la conurbació de Barcelona, liderada per la Generalitat, l'Àrea Metropolitana, la Diputació i l'Ajuntament. Aquestes tres institucions estudiaran també la implantació d'un possible peatge per congestió.

En una cimera al Palau de Pedralbes, Generalitat, Àrea Metropolitana, Diputació, Ajuntament de Barcelona i consistoris metropolitans han impulsat aquest dilluns una sèrie d'acords conjunts amb l'objectiu de reduir un 30% les emissions vinculades al trànsit en el termini de 15 anys. A més, en els propers cinc anys es treballarà per reduir un 10% les emissions per assolir gradualment els nivells recomanats per l'Organització Mundial de la Salut, i s'accelerarà l'adopció de mesures locals més intensives per aconseguir els nivells fixats per la UE abans d'acabar el 2020.Amb aquesta fita en perspectiva, s'ha marcat un calendari per limitar els cotxes més antics i contaminants en els 40 municipis de l'Àrea Metropolitana que han estat declarats zones de protecció especial de l'ambient atmosfèric. Així, a partir de l'1 de desembre, els turismes i furgonetes més antigues no podran circular en episodis contaminants. En la zona entre rondes de Barcelona, tampoc ho podran fer els que no tinguin l'etiqueta mediambiental que està repartint la Direcció General de Trànsit.Aquesta mesura es convertirà en estructural els dies feiners a partir de l'1 de gener del 2019, tot i que cada municipi podrà aplicar restriccions més estrictes mitjançant la implantació de zones urbanes d'atmosfera protegida a l'interior de de les ciutats o de zones de baixes emissions urbanes entre rondes a Barcelona. Protocol d'actuació abans de l'estiuPer concretar totes aquestes actuacions, abans de l'1 de juliol s'aprovarà un protocol per a cadascuna de les administracions en cada nivell d'alerta, els mecanismes d'activació de les mesures de reforç del transport públic, la implantació d'un títol de transport específic per captar nous viatgers per part de l'Autoritat de Transport Metropolità (l'anomenada T-episodi ambiental), i els canals de comunicació i coordinació de les institucions.El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha remarcat que totes les administracions presents en aquesta cimera tenen una base competencial molt important i ja han estat treballant en aquesta matèria, però "no de manera prou coordinada". "Hi ha hagut propostes considerables i sòlides però han perdut capacitat de transformació real pel fet que no anaven coordinades", ha remarcat Rull, que ha posat en valor que ara tots els actors van a la una en aquest sentit.Rull ha destacat la importància d'establir ja un calendari, i ha apuntat que s'han escollit els vehicles de més de vint anys perquè un d'aquests contamina tant com deu cotxes que utilitzen combustible fòssil. També ha explicat que és important començar pels episodis perquè això permetrà desplegar un seguit d'actuacions per tal de desviar el transport privat al públic de forma viable, donant alternatives "sòlides". Canvis en l'horari d'entrada i sortida dels funcionarisEn aquest punt, el conseller ha explicat que el Departament de Governació està estudiant un canvi en l'horari d'entrada i sortida dels treballadors públics per tal de repartir la mobilitat i que no es tensioni tant el transport públic en hora punta. L'objectiu, a més, és estendre aquesta mesura a grans empreses. També ha recordat altres mesures ja anunciades, com la T-Episodi contaminant, que permet fer un viatge d'anada i tornada a preu de T-10, o la proposta de l'Àrea Metropolitana de crear una T-Verda, que donarà dret a tres anys de transport públic gratuït a aquelles persones que donin de baixa i desballestin un vehicle lleuger dièsel fabricat abans del 2005 o de benzina o gas fabricat abans de 1996. Alhora, s'incrementaran les subvencions a cotxes elèctrics, es promourà el canvi de flotes de les administracions públiques i es crearan més punts de recàrrega elèctrica. Estudi d'un nou peatgeGeneralitat, Àrea Metropolitana i Ajuntament estudiaran la implantació d'un possible peatge per congestió en el marc del procés de revisió i implantació d'un nou model de finançament de les vies alta capacitat de Catalunya. Rull ha posat d'exemple els Túnels de Vallvidrera, és a dir, una manera de limitar les zones més protegides a l'estil del que ja s'aplica a Londres. Amb els recursos que s'obtindrien es reforçaria el transport públic. També s'estudiarà la implantació d'un recàrrec sobre el preu dels carburants per finançar la millora de la tarifa dels transports públics. Des de l'Ajuntament de Barcelona, la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha remarcat que el consistori ja va anunciar fa uns mesos 58 mesures concretes, com la prohibició de circulació de vehicles contaminants a partir del 2020. "Necessitàvem aquesta complicitat que avui s'ha expressat per tal de poder anar totes a una i determinar les actuacions específiques que ens permetin que no només hi hagi restriccions, sinó també alternatives de transport públic", ha assenyalat Sanz. La tinenta d'alcaldia ha reconegut que les administracions són conscients que "van tard", però ha considerat que encara estan "a temps" de resoldre la situació. També ha aprofitat per demanar a l'Estat que aporti els recursos que li pertoquen en matèria de transport públic, i ha contrastat la seva actitud amb l'"enorme esforç" que s'ha fet des de les administracions catalanes.El vicepresident de l'Àrea Metropolitana, Antoni Poveda, ha enumerat les mesures que des del seu àmbit ja s'han posat en marxa i ha recordat que hi ha un requeriment de la UE per afrontar aquest problema. Poveda ha remarcat, però, que totes aquestes mesures també s'han de finançar.El diputat de Medi Ambient de la Diputació de Barcelona i alcalde de Manresa, Valentí Junyent, ha agraït l'esforç de totes les administracions per actuar de forma conjunta, i ha destacat els plans de qualitat de l'aire que està impulsant la Diputació en 17 municipis del Vallès Oriental i en cinc poblacions de més de 100.000 habitants.

Anar al contingut