Els combois de l'AVE entre Madrid i Barcelona arrosseguen problemes informàtics que allarguen els trajectes

La línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona acumula nous inconvenients. Fa dos mesos, el Ministeri de Foment va anunciar que canviaria els trens Talgo-Altaria pels Alvia, perquè fan el canvi d'ample de via més ràpid, de manera que els usuaris s'estalviaven 20 minuts en el trajecte. Doncs bé, això és una realitat a mitges. Els combois Alvia tenen alguns problemes informàtics i, ara com ara, han de conviure amb els Talgo-Altaria.
Els combois de l'AVE entre Madrid i Barcelona arrosseguen problemes informàtics que allarguen els trajectes
Madrid

Els combois de l'AVE entre Madrid i Barcelona arrosseguen problemes informàtics que allarguen els trajectes

La línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona acumula nous inconvenients. Fa dos mesos, el Ministeri de Foment va anunciar que canviaria els trens Talgo-Altaria pels Alvia, perquè fan el canvi d'ample de via més ràpid, de manera que els usuaris s'estalviaven 20 minuts en el trajecte. Doncs bé, això és una realitat a mitges. Els combois Alvia tenen alguns problemes informàtics i, ara com ara, han de conviure amb els Talgo-Altaria.
Els Alvia, els flamants trens que Renfe ha posat per cobrir el trajecte Madrid-Barcelona, no acaben d'anar del tot bé. Segons ha pogut saber TV3, el software -una part important dels trens, perquè van tots informatitzats- està donant problemes. Això fa que, permanentment, un tècnic de CAF-Alstom, el consorci fabricant dels trens, hagi d'anar connectat durant els viatges amb el seu ordinador personal.

A la pràctica, els conductors visualitzen avaries virtuals a la pantalla de l'ordinador, fet que ha motivat que, a vegades, els trens s'hagin hagut d'aturar enmig del trajecte fins a detectar l'error. El cas més sonat va ser fa uns dies a Guadalajara, on els viatgers van esperar tres hores sense aire condicionat.

Renfe ha confirmat que hi ha una sèrie d'errors als Alvia, però que en cap moment es qüestiona la seguretat del tren i només fa referència a la fiabilitat. A més, afegeixen que és un prototip de tren nou i que és normal que durant els primers mesos de rodatge surtin problemes, com també va passar amb l'AVE de Sevilla. Els Alvia han estat més d'un any en proves abans d'entrar en circulació comercial.

Aquests errors detectats han estat un dels motius pels quals Renfe ha decidit mantenir tres freqüències per trajecte amb els Talgo-Altaria, en comptes de substituir-los pels Alvia, com estava previst. Això fa que no tots els viatgers, especialment els de Tarragona, es puguin beneficiar de l'esperada retallada de 20 minuts per trajecte.

De moment desconeixen quan es resoldran aquests problemes, però les relacions entre Renfe i el consorci CAF-Alstom han estat intenses en les últimes setmanes. Les dotze unitats Alvia que van ser encarregades pel govern del Partit Popular per cobrir la línia Madrid-Barcelona van ser lliurades segons el contracte, però els problemes impedeixen, ara per ara, fer un servei al cent per cent.